Recensioner

Batwoman in Detective Comics #854-856

torsdag 1 oktober, kl 16:34 av 10 kommentarer

Nu när Batman har dött (Va? Vet du inte att Batman har dött? Har du bott under en sten senaste halvåret? Läs mer här , längst ned under ”Modern Batman”) är det nyordning bland Batman-tidningarna. Klassiska flaggskeppet Detective Comics har fr o m nr 854 bytt namn till ‘Batwoman in Detective Comics’ (BiDC) och innehåller inte bara Batwoman av Rucka/Williams utan också The Question av Rucka/Cully Hamner som s k ‘second feature’. En vinnande kombination enligt 743276-batwomanpage_largemig, som sett fram emot ännu ett i raden av intressanta kvinnoporträtt* från Greg Rucka – och nu får man alltså inte bara ett sådant porträtt utan två!

Batwoman och Question (nya Question alltså, inte gamla Vic Sage-versionen) lanserades båda i en-serietidning-i-veckan-under-ett-år-projektet 52 från 2006, och särskilt nya Batwoman väckte uppmärksamhet a) långt utanför seriekretsar och b) innan hon ens dök upp i 52. DC-chefen Dan DiDio läckte nämligen i en famös New York Times-artikel att den nya Batwoman skulle vara lesbisk, vilket förstås ledde till ramaskri bland stockkonservativa seriefans. Greg Rucka var med i författarteamet bakom 52 och fick på sin lott att utveckla Kate Kane/Batwoman och Renée Montoya (en karaktär Rucka fördjupat redan tidigare, se fotnot) i detta serieprojekt, något han gjorde med den äran: både Batwoman och nya Question blev populära tack vare 52, trots det inledande fanboy-brölandet.

När det nu är dags för Rucka att låta både Batwoman och Question ge sig ut på egen hand (efter många förseningar, kan tilläggas – en egen Batwoman-serie var på planeringsstadiet redan 2006, innan 52 ens kom ut) är förutsättningarna alltså ideala. Rucka har redan etablerat Batwoman som en intressant karaktär och man har anlitat något så sällsynt som en konstnärligt intressant tecknare för projektet: Vid ritbordet (fast det är väl en dator numera) sitter J H Williams III, som slog igenom med sina dynamiska och Art Nouveau-influerade teckningar till Alan Moores Promethea för några år sedan. Höga förväntningar således. Infrias de? Efter de första tre numren av BiDC är svaret: ja – men inte utan reservationer.

Det börjar bra. De första sidorna av nr 854 suger in en direkt. Seriemediet utnyttajs till fullo av en både lekfull och stilsäker J H Williams (det syns verkligen att Williams haft oerhört roligt när han ritat). Här refereras såväl Will Eisners Spirit som återkommande Williams-favoriten Windsor McKays Little Nemo in Slumberland. Batwoman ger småskurkar fetstryk och kaxar sig mot Batman själv (Men du sa ju att Batman var död? Äh, kolla här så fattar du), allt i intrikata bildkompositioner – och sedan ändras det visuella landskapet och stilen helt och hållet när berättelsen skiftar till Batwomans civila identitet Kate Kane. Allt blir mer europeiskt, Métal Hurlant-aktigt (Williams har såklart tecknat sporadiskt för Métal Hurlant också). Rucka etablerar omedelbart karaktären både i och utanför superhjältekostymen när en rörande göra-slut-scen följer Batwomans avsnoppande av Batman. Serien hoppar ledigt mellan lågintensiva ‘character moments’ och överdådiga splash-pages där Batwoman ultravåldar sönder folks ansikten på diverse charmiga vis.

Sen blir i alla fall jag liiite tveksam när seriens skurk Alice (efter Alice i Underlandet, duh) introduceras: en nonsenspratande psykopat i bröllopsklänning som i förstone tycks kalkerad på valfri Jokern-skildring från de senaste fem-tio åren. Fightscenerna mellan Alice och Batwoman i nr 855 är visserligen fetare än bacon stekt i ister, men vad har Greg Rucka egentligen tänkt sig med den här karaktären? Allt annat i BiDC (ända ned till färgläggningen – mycket känsligt arbete här av Dave Stewart) är fräscht och genomarbetat, medan Alice-figuren känns tråkigt välbekant – särskilt i Batman-sammanhang, där det ju går tretton tokroliga mordgalningar på dussinet. Dock rycker detta upp sig något i nr 856, där man kan ana att det finns mysterier (och kanske rentav ett djup) bakom Alices annars klyschbehängda fasad.

Detta är dock i sammanhanget ett mindre klagomål. Scenen i nr 856, där Kate Kane tar första stegen mot en romans med en annan känd DC-karaktär, är oerhört välskriven t ex, och Rucka introducerar gradvis en medryckande bakgrundshistoria åt Kane/Batwoman. Och actionscenerna är exemplariskt halsbrytande även efter den starka inledningen. Williams teckningar blir bara bättre och greppet att teckna Kate Kane och Batwoman i olika stilar används på ett effektfullt sätt.

Som ni märker har jag här uppehållit mig endast vid Batwoman och inte talat närmare om Rucka/Hamners backupfeature Question, som tar upp ungefär en tredjedel av tidningen. Detta är medvetet eftersom Question inte är alls lika intressant, vare sig i fråga om manus eller teckningar. Det är tydligt att Rucka har lagt sin energi på Batwoman, och även om Cully Hamner är en begåvad tecknare med känsla för action och slagsmål, är han inte ett geni som J H Williams III. Question-serien är mer av en traditionell deckarserie, inget speciellt på något vis. Kanske tar den sig senare – eller kanske har Rucka tänkt väva ihop de två händelseförloppen framöver?

899339-question_super

Hursomhelst, trots att backupserien inte håller exceptionell klass så är BiDC ändå mer än köpvärd – jag skulle faktiskt vilja säga essentiell. Det här är ett labour of love från två synnerligen begåvade serieskapare. Och vem gillar inte att se en lesbisk superhjältinna sparka fem sorters stjärt?

* Rucka har gjort karriär på att skriva bra kvinnliga karaktärer – från Carrie Stetko i seriedebuten (han är ju deckarförfattare från början) Whiteout (ska vi gissa att det komplexa kvinnoportättet kommer manglas tvådimensionellt i kommande Hollywoodfilmatiseringen med Kate Beckinsale?) via Tara Chace i läckra low-key-spionserien Queen and Country (som f ö äntligen, äntligen ska börja komma ut igen under 2009) till Renée Montoya i smått geniala polisserien Gotham Central (se särskilt samlingsvolymen Half a Life).

Manus: Greg Rucka
Illustration: J H Williams, Cully Hamner
Färgläggning: Dave Stewart
Förlag: DC
Betyg: 4+/5

Kommentarer

  1. Arvid says:

    J H Williams gör ett fantastiskt jobb med tecknandet. 🙂
    Har läst de tre första numrena och väntar på det fjärde. Inte helt övertygad om storyn än dock. Läste tredje numret tidigare ikväll och fick känslan av att jag missat något. Jag har inte läst hela 52 än, vilket känns lite som ett måste ibland. Får förhoppningsvis fjärde numret nästa vecka så jag kan avgöra vad jag tycker om arcen. Kanske blir det att droppa den i förmån för något annat.

  2. Henrik Ö says:

    52 känns inte alltför nödvändig för förståelsen faktiskt, men det hjälper. Liksom det förmodligen hjälper att ha läst Ruckas Question-miniserie Five Books of Blood.

    Kate Kanes förhållande till sin far, vad som hänt hennes mor och inte minst hennes nya flört – det är vad som håller mig kvar, inte så mycket huvudintrigen faktiskt… Jag är oerhört sugen på att se vart Rucka tänker ta karaktären.

  3. […] på seriepubliken genom att sjösätta en ny flaggskepps-titel i Batman-universat (som nämnts tidigare här på Shazam! är ju ärevördiga Detective Comics numera Batwomans domän). Titelrollerna […]

  4. Dennis says:

    Personligen är jag inte alls lika välvilligt inställd till den här förändringen.
    Tycker faktiskt inte alls att serien håller särskilt hög klass, å teckningarna tilltalar mig inte riktigt.

    Dessutom är det en princip sak. Anledningen till att jag började prenumerera på Detective Comics för ex antal år sedan, var för att få läsa serier med Batman i titelrollen. Hade jag velat läsa serier med Batgirl så hade jag valt en annan titel.

  5. Henrik Ö says:

    Batwoman, Dennis, Batwoman (inte Batgirl)!

    De gustibus non est disputandum, såklart. Själv tycker jag att en bra serie är en bra serie – jag älskade t ex Milligan/Allreds X-Force trots att den inte hade något gemensamt ö h t med original-X-Force.

    Du får helt enkelt börja prenumerera på Batman & Robin istället! Den är ju faktiskt _ännu_ bättre än Batwoman in Detective Comics…

  6. Dennis says:

    Batwoman/Batgirl, same non intresting shit. Det visar ju bara hur otroligt lite engagemang jag orkar lägga ner på den här serien. 😉

    Hoppas verkligen att den snart återuppstår i sin sanna skepnad, annars tvingas jag ta bort den här titeln från min prenumerationslista.

    Ja, jag får väl göra det. Men jag vet inte hur intressant jag finner det att läsa om en substitut-Batman. Det får nog bli en prenumeration på Boster Gold istället. 🙂

  7. […] series väg från ax till limpa kan ta tid. Jag nämnde i min recension av Rucka/Williams Batwoman att det tog ett par år från det att DC bestämde att karaktären nog […]

  8. […] göra en snabb uppföljning på min tidigare recension av Batwoman in Detective Comics – serien är nu inne på sin andra arc, Seven Years Ago. Det är en […]

  9. […] anrika Detective Comics för ett tag sedan (ett extremt lyckat experiment som dessutom triggade min allra första bloggpost här på Shazam.se) […]

  10. […] Shazam en drive för att rekrytera nya skribenter – jag skickade in en provrecension av Batwoman som sedan (1 oktober närmare bestämt) blev min första krönika på Shazam. Det visade sig att jag […]

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...