Recensioner

Strontium Dog: Search/Destroy Agency Files 02

tisdag 29 juni, kl 17:24 av 2 kommentarer

sdfiles2Det är inte bara Marvel och DC som regelbundet släpper billighetsutgåvor av sina gamla serieskatter: brittiska 2000AD har också sedan länge släppt tjocka svartvita samlingsvolymer med sina klassiker (dock med bättre papperskvalitet och snäppet högre pris än Marvel/DC:s motsvarigheter). 2000AD-gänget var/är flitiga, särskilt under det tidiga 80-talet som blev en veritabel kreativitetsexplosion för Tharg och hans anhang – ett föga känt faktum är att under några år i början av 80-talet så skrev John Wagner och Alan Grant alla serier i hela England. Nä, okej, det var inte riktigt sant, Pat Mills skrev några också.

En av Wagner/Grants många skapelser är Strontium Dog, den muterade prisjägaren Johnny Alpha. Strontium Dogs eller ”Stronties” kort och gott är smeknamnet på de mutanter som skapades efter The Great War of 2150 på jorden. Johnny Alpha har mutantögon som gör att han kan se genom väggar såväl som läsa tankar, vilket naturligtvis kommer väl till pass i hans karriär som prisjägare. Han och hans trogna medhjälpare Wulf (en människa beväpnad med släggan ”Happy Stick”) och Gronk (läkare från en nervöst lagd ras av rymdvarelser som ofta dör av hjärtattack om de blir skrämda) genomkorsar galaxen på jakt efter avskum med belöningsprislapp på huvudet – och det är dessa äventyr vi följer i denna andra volym av Strontium Dog-serier från 2000AD.

Första omdömet om denna samlingsvolym är att man gott kan hoppa på Strontium Dog här och faktiskt skippa första volymen – de första Strontium Dog-serierna är visserligen habilt skapad SF-action i klassisk 2000AD-anda, men det är en bit in i serien (d v s i denna volym) som Wagner/Grant fördjupar det hela med anslag från såväl Shakespeare som Freud. Den första serien här är nämligen en lång ”origin story” där vi får reda på mer om Johnny Alphas bakgrund, och hans minst sagt antagonistiska förhållande till sin far, Nelson Bunker Kreelman – populistisk brittisk politiker med mutanthat som specialitet (gissa vad han tycker om att ha fått en mutant till son). Parallellt med Johnnys tuffa uppväxt eskalerar konflikten mellan människor och mutanter i Storbritannien till ett inbördeskrig, ett krig där både Johnny och hans far kommer att spela en central roll. Wagner/Grant skriver hårdkokt och fartigt, väl anpassat till 2000AD:s formatkrav – då som nu publiceras förlagets serier fyra till sex sidor i taget i veckotidningen 2000AD, vilket lett till ett mer komprimerat, tajtare och mer actionpackat berättande än amerikansk mainstreamstandard (med sina 20-22 sidor per månad). Just den inledande ”origin”-historien är ett utmärkt exempel på hur Wagner/Grant och deras kollegor ofta lyckades kombinera mörka och täta psykologiska dramer med ösig framtidsaction. Att det lyckas väldigt väl i fallet Strontium Dog är också mycket tack vare rutinerade Carlos Ezquerra, som har bra handlag med såväl futuristiska eldstrider som grinigt sammanbitna (men ändå uttrycksfulla!) ansikten.

Även resten av serierna i Search/Destroy Agency Files 02 håller en jämn standard. Lite mer lättsamt blir det i ”The Killing”, där Johnny Alpha och Wulf deltar i ett slags modernt gladiatorspel enbart i syfte att inkassera belöningar för alla andra efterlysta våldsverkare som också deltar i tävlingen. Här ligger fokus mer tydligt på rent underhållningsvåld. En helt annan ton har ”The Moses Affair”, där Johnny Alphas agerande får sorgliga konsekvenser, och hans försök att rätta till situationen ställer bara till ännu mer elände. I denna serie görs det också klart att även om Johnny Alpha är ”hjälten”, så är det långt ifrån alltid som han handlar rätt – han är ingen renodlad antihjälte som Judge Dredd, snarare en person som försöker vara reko (eller så reko man nu kan vara som prisjägare) men ofta misslyckas, ibland på grund av omständigheterna, ibland på grund av sin egen svaghet. Som i de flesta 2000AD-serier från den här perioden finns det en mycket mörk och dyster grundton, där både mänskligheten och samhället i stort utmålas som ruttet och utan medkänsla. Det är tydligt att Margaret Thatcher indirekt är ansvarig för mycket av den intressantare brittiska seriekonsten från 80-talet – hennes aggressiva politik har lämnat ett djupt avtryck i den här tidens 2000AD-serier (fast det ska sägas att mycket här kanske handlar om hur Thatchers politik uppfattades av en grupp kreativa människor mer än hennes faktiska politik – det vill jag låta vara osagt). De återkommande temana i 2000AD-serierna från den här eran (inklusive Strontium Dog) domineras tydligt av en oro för vad framtiden ska föra med sig: totalitarianism (för att inte säga protofascism), främlingsfientlighet, ett konsumtionssamhälle som löpt amok, lag och ordning gone extreme o.s.v (V for Vendetta av Moore/Lloyd anses väl allmänt vara den mest uppenbara Thatcher-repliken). Människa-mutant-kriget som skildras i denna volym är en tydlig samhällskommentar/satir, inte minst i och med att de olika mutantstammarna ges lokala förankringar i Skottland, Midlands, o dyl.

Fast det har alltid varit 2000AD-gängets styrka att man kan läsa deras serier som raka SF-rökare utan att bry sig om eller se de politiska under/övertonerna, och det gäller såklart Strontium Dog också. Visst är det här en dystopisk satir som kopplar samhälleliga tragedier till personliga – men det är också Johnny Alpha som blåser på med Cartridge Type 4 från sin blaster och Wulf som krossar skallar med sin Happy Stick. Något för alla m a o!

Manus: John Wagner, Alan Grant
Illustration: Carlos Ezquerra
Förlag: 2000AD
Betyg: 3+/5

Kommentarer

  1. Anders Lundgren says:

    Ahh, Strontium Dog. Får ljuva minnen av när den gick som back-up i svenska Judge Dredd, eller om det var Sam Slade Robotjägare, under 80-talet. Minns särskilt tidsreseepisoden där gänget åkte till bunkern i Berlin för att plocka upp Hitler och ställa honom inför rätta.
    @ Henrik Ö: Var det ett tidigt avsnitt? De episoder du beskriver låter mycket intressanta.

    Vad gäller Thatcher, hennes avtryck i brittisk seriekultur och eventuella felaktigheter i anklagelserna mot henne: enbart det faktum att hon stöttade Pinochet gör henne extremt suspekt. Hennes hårda linje mot fackföreningar känns inte heller särskilt vettiga. Huruvida hon själv hade del i Section 28, lagen som var ämnad att begränsa homosexuellas fri- och rättigheter, låter jag vara osagt. Den drevs hur som helst igenom under hennes tid vid makten och fick Alan Moore och en massa andra serieskapare att göra antologin ”AARGH” (Artists Against Rampant Government Homophobia). Min bild av Thatcher är som ni märker allt annat än positiv, och att hennes hand fanns med i skapandet av det hårdare sociala klimatet i Storbritannien under 80-talet lägger i mitt tycke även sk objektiva källor fram bevis för.

  2. Henrik Ö says:

    Anders: Vet ej nåt om Hitler-avsnittet, det har jag totalt missat. Dock finns det såvitt jag vet hela fyra digra samlingsvolymer med Strontium Dog utgivna hittills.

    Thatcheravtrycket märks oerhört tydligt över hela linjen i 2000AD; det är uppenbart att serierna är en respons/kommentar till ett upplevt hårdare samhällsklimat. Min försiktighet (mesighet?) i kommentarerna kommer sig mest av det enkla faktum att Thatcher faktiskt röstades in 1979, och sedan igen 1983 och 1987, så delar av elektoratet måste rimligtvis ha delat/uppskattat hennes idéer och initiativ.

    Tolka inte detta som att jag är Thatcher-apologet. Som du säger låg hon bakom flera policies (stödet till Pinochet bl a) som eftervärlden dömt rätt hårt.

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...