The Old Guard, Book One: Opening Fire

fredag 7 juli, kl 20:23 av 0 kommentarer

Nicky och Joe (eller Nicolo av Genua och Yusuf ibn Ibrahim ibn Muhammad ibn al-Kaysani) har varit ett oskiljaktigt par ända sedan första korståget för snart 1000 år sedan när de kämpade mot varandra och upptäckte att de inte kunde dö. Booker (Sébastien Lelivre) är yngst med sina drygt 200 år. Han tog värvning i Napoleons Grande Armée för att slippa fängelset och avrättades som desertör under det förödande ryska fälttåget. Äldst, och teamets oskrivna ledare, är Andy (Andromache the Scythian) som är 6732 år gammal på ett ungefär (det kan vara mer, eller mindre, men det är svårt att hålla reda på åren efter ett tag). Hon talar nästan alla språk på planeten och ett dussintal som ingen hört på århundraden. Det finns knappt något vapen hon inte kan använda och hon har glömt fler sett att döda en människa än vad hela arméer någonsin kommer att lära sig. Hon är så trött på livet att hon varje kväll ligger med vem som helst eller super skallen i bitar. Tillsammans är de ett hemligt och oslagbart team av odödliga legoknektar…The Old Guard.

Efter två runs med den odödliga amasonprinsessan Wonder Woman och hans egna (tillsammans med Michael Lark) dystopiska science fiction-drama Lazarus med den genetiskt modifierade, och odödliga, superkrigaren Forever Carlyle i huvudrollen är det så dags för Ruckas senaste Image-serie (tillsammans med Leandro Fernández) om ett helt team av odödliga krigare. Förutom att The Old Guard är ett mycket blodigt, spännande och actionfyllt bidrag till Ruckas katalog så präglas serien starkt av karaktärernas odödlighet som är ett fängelse och en förbannelse där det enda som får dem att härda ut är tanken att en dag möta döden på riktigt. Andys team är egentligen inte odödliga, de är bara de sista överlevande av krigare som borde ha dött för länge sedan men deras tid är helt enkelt inte inne. Varje knivhugg, slag eller skott smärtar lika mycket varje gång men de läker alla snabbt och mirakulöst efter varje blodigt slag eller kamp.

I första volymen av The Old Guard får vi under resans gång lära känna teamet grundligt och deras olika syn på sitt grymma öde: Joe och Nicky som älskar varandra över allt annat, Andy som dämpar sina sorger med alkohol eller sex och Booker som längtar efter döden varje minut. Deras vänskap setts på prov när de får ett uppdrag som visar sig vara en fälla för att avslöja deras krafter och existens. En rik affärsman som har allt är fast besluten att ta reda på vad deras hemlighet är för att själv skaffa sig odödlighet men The Old Guard tänker inte dö för hans skull, även om tanken är lockande för vissa.

Som vanligt när det gäller Ruckas egna serier så är det de kvinnliga karaktärerna som står i förgrunden för teamet utökas under jaktens gång med en ny medlem som mött döden men överlevt mirakulöst och mystiskt. Den unga marinkårssoldaten Nile Freeman får en grundkurs i livet som odödlig krigare av sin nya mentor Andy där Niles tvivel, fasa och sorg snart byts mot djup vänskap och samhörighet. Att bryta kontakten med sin familj för att de ska kunna jobba ostört är viktigt men den egentliga orsaken med att gå under jorden är för att visa att man verkligen älskar sin familj. Om de får reda på att du inte kan dö kommer de att börja ställa frågor och ger du dem svaret får de reda på din hemlighet. Ju äldre de själva blir desto mer kommer deras egen dödlighet göra dem desperata, så desperata att minnet av hur de en gång var förvandlas till en styggelse och det finns inget du kan göra, utom att se på när de dör en efter en.

The Old Guard är en mycket tänkvärd och filosofisk serie samtidigt som den är rysligt spännande och svämmar över av brutalt ultravåld, historiska skeenden, riktigt bra karaktärsporträtt och träffsäker dialog. Serien har en fin balans av lugnt tempo och stenhård action och mycket svart humor. Leandro Fernández teckningsstil blir lite hafsig ibland men annars är The Old Guard en spektakulär njutning i både ord och bild.

Jag är väldigt glad för slutet på första volymen eftersom jag hade föreställt mig ett mycket mörkare scenario och jag längtar tills 2018 då serien återvänder på seriehyllan. Rekommenderas!!!

Manus: Greg Rucka
Illustration: Leandro Fernández