Recensioner

Seriealbum 2017: Boundless av Jillian Tamaki

söndag 14 januari, kl 21:32 av 0 kommentarer

Den kanadensiska illustratören och serieskaparen Jillian Tamaki är bland annat känd för sina prisbelönade seriealbum Skim och This One Summer, skapade tillsammans med kusinen och författaren Mariko Tamaki (Supergirl: Being Super, She-Hulk), men hon har även gett ut alldeles egna serier som den lysande webbserien SuperMutant Magic Academy som även fick en Eisner när den kom ut i trade från Drawn & Quarterly.

2017 gav samma förlag ut Tamakis Boundless som består av flera småberättelser som tidigare getts ut i olika antologier eller på webbsidan hazlitt.net. Temat för samlingen är människans ständiga behov av kontakt och bekräftelse, genom interaktionen med andra, sig själv eller genom modern teknologi som till exempel internet eller sociala medier.

I ”Body Pods” får vi följa en ung kvinna som väljer pojkvänner eller flickvänner som alla har ett starkt förhållande till en kultfilm med samma namn där flera av skådespelarna dött en alldeles för tidig död; ”1.Jenny” handlar om ett spegel-Facebook där det finns alternativa versioner av riktiga människor som lever alternativa liv. Huvudpersonen Jenny blir besatt av sin spegel-profils olika förehavanden och förhållanden och ställer sig frågan om det finns en bättre värld; “The Clair-Free System” är en skräckis där privata försäljare av skönhetsprodukter via personliga kontakter framställs som en kult eller sekt; ”Darla!” handlar om producenten Frank Cicco som låg bakom en ”sitcom-porno” som fått kultstatus i och med internet. Han är mycket stolt över serien och åker gärna på konvent för att träffa nya fans men han är också lyckligt omedveten om att folk skrattar bakom hans rygg och betraktar honom som ett skämt.

Detta är bara några av alla tänkvärda och underfundiga småberättelser som utgör Boundless som är mycket trevliga i sig men samlingen innehåller också två små mästerverk som jag sent ska glömma. Den första är ”Half-Life” där Helen en vacker dag börjar krympa. Först lite grann, sedan mer och mer tills hon inte kan arbeta mer, kommunicera eller synas överhuvudtaget. Till slut är hon liten som en mikrob. Trots att hon inte längre är förmögen att vara en del att ett större sammanhang verkar detta trauma inte påverka Helen särskilt mycket. Det är snarare så att hon finner något slags frid i att slippa alla förväntningar och måsten och trots att hela berättelsen är sjukt absurd så älskar jag den.

Den andra är ”Sex Coven” som handlar om en mystisk mp3-fil som dyker upp på 90-talet och snabbt växer till ett internetfenomen, masshysteri, självmord och dödsfall samt moralpanik. Denna berättelse känns som en pastisch på liknande fenomen i Internets barndom som snabbt fick många följare och hängivna fans och som sedan dog ut lika fort som de kom. Här fortsätter dock berättelsen där några av de trognaste bildat en hängiven kult som fjärmar sig mot samhället och berättelsen berättas av en av dessa följare som äntligen lyckats göra sig fri.

Boundless är både cynisk, rolig, absurd och tänkvärd och Tamaki erbjuder inte heller några snabba eller sedelärande svar utan de flesta berättelser avslutas med en axelryckning eller torrt konstaterande som känns igen från hennes serie SuperMutant Magic Academy. Det som imponerar mest är Tamakis underbara illustrationer som växlar otroligt mycket genom hela boken, både när det gäller olika tekniker och bildlösningar, och som alla är helt perfekta till respektive berättelse. Jillian Tamaki är en lysande serieskapare och även om jag gillar SuperMutant Magic Academy mer så är Boundless minnesvärd och definitivt mycket läsvärd.

Manus: Jillian Tamaki
Illustration: Jillian Tamaki
Förlag: Drawn & Quarterly
Betyg: 4/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...