Serieböcker 2018: Why Art? av Eleanor Davis

fredag 25 januari, kl 16:20 av 0 kommentarer

I min årskrönika för 2018 presenterade jag listan över sju hyllade serieböcker från förra året som jag tänkte utforska under 2019: Jason Lutes kompletta Berlin, My Boyfriend is a Bear av Pamela Ribon och Cat Farris, Upgrade Soul av Ezra Claytan Daniels, The Pervert av Michelle Perez och Remy Bodell, Girl Town av Carolyn Nowak samt Sabrina av Nick Drnaso och så Why Art? av Eleanor Davis som är först ut. Tidigare år har jag använt mig av det svenska översättningen ”seriealbum” när det gäller det engelska begreppet ”original graphic novels” men beslutat mig för att från och med i år använda mig av den mer moderna översättningen ”seriebok” som jag tycker klingar bättre och dessutom ger en bättre bild av vad man kan förvänta sig som läsare.

Vad är konst? Detta är en fråga som det skrivits 1000-tals hyllmeter om genom historien och som jag själv definitivt inte tänker uttala mig om, lika gärna som jag tänker uttala mig om rymdens oändlighet eller universums födelse. En person som däremot gjort en mycket lyckad och personlig reflektion om vad konst är är den formidabla serieskaparen Eleanor Davis som jag hyllade förra året i min recension av hennes läsvärda reseskildring You & a Bike & a Road. Hennes seriebok Why Art? är till att börja med en fysiskt väldigt liten bok där Davis inleder med att knastertorrt föreläsa om olika objektiva estetiska uttryck för vad konst är, såsom färg, storlek, masker, speglar, med mera. Denna föreläsning visar sig dock snart vara en skickligt konstruerad rökridå för tonfallet blir alltmer underfundigt, absurt och bisarrt och ju längre in i boken vi kommer desto mer förvandlas vad som skulle kunna ha varit en urtråkig instruktionsbok till något häpnadsväckande och helt underbart.

Hela boken tog inte mer än 20 minuter att läsa igenom men på denna korta tid lyckas Davis få mig att gradvis tappa hakan allt mer tills jag slutligen behövde leta efter den på golvet och det är bara en liten överdrift. Med ett minimalistiskt fulländat bildspråk där varje pennstreck är vägt på guldvåg genomgår denna bok en metamorfos som slutligen får det att kännas som om den fått eget liv i mina händer och när jag slutligen förbluffad och hänförd lägger i från mig Why Art? inser jag att min granskning av serieböcker från 2018 inte kunde ha börjat bättre.

Det är när boken förvandlas till en allegori om ett konstnärskollektiv som använder sig av olika uttrycksmedel som Why Art? verkligen sätter fart. Davis visar med en magnifik metafysisk berättelse som totalt upplöser verkligheten att olika tekniker och uttrycksmedel egentligen är oviktigt när det gäller konst. Det viktigaste är själ och hjärta och konstens förhållande till oss själva, ja, själva livet.

Alla som läser denna seriebok kommer definitivt uppleva den på många olika sätt. En del kommer tycka att den är helt galen och bisarr, några kommer att skratta nervöst och undra om det är ett skämt men många kommer, liksom jag själv gjorde, uppleva att Eleanor Davis tagit med oss på en fantastisk resa i ett levande verk av en stor konstnär. Rekommenderas varmt!!!

Manus: Eleanor Davis
Illustration: Eleanor Davis
Förlag: Fantagraphics Books