Recensioner

Den skarpa eggen 1

tisdag 10 november, kl 22:23 av 0 kommentarer

Will Parry är på flykt. Flykt undan männen som vill honom och hans mor illa. Männen som med sina hotfulla och påträngande frågor om Wills pappa gjort hans mor till ett nervrak och drivit henne till vansinnets brant där hon ser fiender i varenda vrå och varje buske. Pappan dog under en expedition till norra Alaska på uppdrag av Kungliga geografiska sällskapet men ändå fortsätter männen komma till deras hem och fråga var han håller hus. Will är övertygad om att fadern lever men att han är i fara och bestämmer sig för att börja leta efter honom.

Efter att ha satt sin stackars mor i säkerhet hos Wills pianolärare återvänder han hem för att leta reda på det han tror att männen egentligen är ute efter: breven från hans pappa som hans mor gömt på ett säkert ställe. Will får fly huset i panik eftersom männen dyker upp i samma ärende som han själv och under tumultet råkar en av männen trilla så illa att han dör. Panikslagen springer Will genom Oxfords mörka gator när han plötsligt ser en katt försvinna genom en närmast osynlig portal vid ett buskage. Häpet sträcker Will ut handen och befinner sig plötsligt i en helt främmande och underbart vacker stad. Staden är full av bilar och spännande butiker men inte en människa är i sikte…utom en flicka i hans egen ålder. Hon heter Lyra Belacqua, men föredrar att kallas Lyra Silvertunga, och inte blir han klokare när han frågar var hon kommer ifrån: ”Från en annan värld. Den sitter ihop med den här. Var är din daimon?”

Så är äntligen fortsättningen på serieadaptionen av Philip Pullmans fantasytrilogi Den mörka materian (His Dark Materials) ute i handeln. Hösten 2019 och våren 2020 gav Kartago ut de tre första serieböckerna som tillsammans är en bearbetning av Guldkompassen, Pullmans första bok i trilogin, och nu är det dags för den andra boken, Den skarpa eggen, som också kommer att ges ut som tre serieböcker.

Precis som i Guldkompassen så är det författaren Stéphane Melchior som står för bearbetningen men den här gången är den illustrerad av Thomas Gilbert, vars teckningsstil är lite mer cartoony än Clément Oubreries och med en färgpalett som saknar Oubreries härliga murrighet. Det är dock en detalj jag kan leva med för i Den skarpa eggen tar berättelsen fart på riktigt där Lyra kommer allt närmare svaret på gåtan om det mystiska Stoftet och Will på frågan om vad hans far egentligen utforskade och vad som kan ha hänt med honom.

Will och Lyra kommer från helt skilda världar men under resans gång står det klart att de behöver varandras unika erfarenheter för att klara biffen och det är bara en av de härliga ingredienserna i Pullmans imponerande mästerverk. Det är lätt att luras att både böckerna och serieadaptionen riktar sig till yngre läsare men med tanke på referenser till bland annat John Keats poesi, Platons tankar om sinnevärlden och idévärlden i hans så kallade grottliknelse samt de våldsamma inslagen med ond bråd död och till och med tortyr så lämpar den sig bäst från tretton år och uppåt enligt mig.

När den första filmversionen av Guldkompassen dök upp 2007 var tiden inte mogen för Pullmans starka kritik mot religion i allmänhet och högkyrklig kristendom i synnerhet, trots att filmbolaget försökte tona ner de bibliska referenserna, men nu är den helt rätt i tiden, vilket bland annat märks på mottagandet av den lysande TV-serien His Dark Materials från HBO, vars andra säsong, som också utgår från Den skarpa eggen, har premiär 17 november. Andra boken i Melchior och Gilberts adaption ges ut av Kartago i november och om prognosen håller i sig får vi även njuta av den tredje och avslutande delen av Den skarpa eggen på svenska redan i april 2021.

Manus: Philip Pullman, Stéphane Melchior
Illustration: Thomas Gilbert
Förlag: Kartago Förlag
Betyg: 4/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...