Centurionen Antonius Axia protesterar livligt när Vestalernas översteprästinna Rubria ber honom rädda den unga vestalen Drusa som tagits till fånga av en etruskisk sekt som tänker offra henne till demonen Orkus. Att lämna hären under ett fälttåg räknas som desertering och bestraffas med korsfästning men Rubria säger att han är utvald av gudarna och att Rom är i fara om inte flickan räddas. Antonius lyckas med sitt uppdrag, chockas svårt men tas väl om hand av vestalerna efter sin hjältemodiga insats. De läker hans sår med hjälp av mystiska ritualer och låter honom även ta del av vestalernas heliga skrifter – för Rubria har en plan för Antonius. I det romerska rikets avlägsnaste utpost Britannia kommer alarmerande rapporter om annat än fuktig dimma och varmt öl, nämligen ondskefulla varelser, dödade soldater och sjunkande moral. Kejsar Nero ger, med Rubrias goda minne, Antonius i uppdrag att ta reda på vad det är som försiggår och det blir en skräckfylld resa präglad av lögner, avundsjuka, förräderi, människooffer, ondskefulla druider och mörk urgammal magi.
För alla som vill läsa bra superhjälteserier och som kan tänka sig något annat än det Marvel och DC erbjuder så är Valiant Entertainment ett kassaskåpssäkert alternativ med serier som X-O Manowar, Harbinger, Archer & Armstrong, Faith, Ninjak, Divinity och Bloodshot Reborn. Det fem år gamla förlaget gör i stort sett samma typ av serier som de två stora i branschen men har en nyupptäckarglädje, nerv, glöd och är inte rädda för att ta ut svängarna och det är därför extra kul att de nu även ger sig i kast med något helt annat, det vill säga en ockult skräckhistoria från antikens Rom som samtidigt är ett deckarmysterium.
Britannia är skapad av veteranen Peter Milligan (X-Statix, Shade the Changing Man) i högform och detaljrikt tecknad av den virtuose Juan José Ryp (Ninjak, Clone) samt fenomenalt färglagd av Jordie Bellaire och trots att serien bara består av fyra nummer så är den en föredömligt förnämlig thriller med historisk tyngd och autenticitet som jag verkligen vill rekommendera.
Valiant presenterar Antonius Axia som ”The First Detective” och han har även titeln ”The Detectioner” där han löser kriminalgåtor i Rom likt en antikens Sherlock Holmes. Med ett skarpt öga för detaljer, fri från vidskeplighet och gudstro (han slutade tro på högre makter när hans älskade hustru dog i barnsäng) samt mycket skicklig i strid efter flera år i fält så är Antonius Axia en intressant och mångfacetterad karaktär och han är dessutom motståndskraftig mot magi efter behandlingen han fick av vestalerna.
Det som får mitt gamla historiehjärta att slå lite extra fort är skildringen av det antika Romarriket där vestalerna spelade en viktig roll som väktare av den eviga elden vilket gav dem är särställning i ett mansdominerat samhälle där inte ens överklassens kvinnor kunde rösta eller äga någonting. Priset som vestalerna fick betala var 30 års kyskhet och skulle de bryta mot detta förebud så innebar det att bli levande begravd. Kejsar Nero skildras som en maktfullkomlig, lönnfet och perverterad diktator enligt konstens alla regler men Milligan gör allt med finess och utan att någon karaktär blir en parodi på sig själva. Vestalernas översteprästinna Rubria är den sluga spindeln i nätet som styr i kulisserna med vishet och list och vi får även stifta bekantskap med Antonius egen ”Dr. Watson” som är hans trogna slav Bran, ursprungligen från de brittiska öarna och som kan bli en fri man när han vill men ser fördelen i att vara skattebefriad.
Antonius farofyllda färd till Britannia bjuder både på spänning, skräck och ondskefulla demoner men också bekantskap med den unga druidhäxan Bodmall som känner att Antonius har mäktiga beskyddare. Juan José Ryps illustrationer är underbara och kontrasten mellan det rena och soliga Italien och det fuktiga och ogästvänliga Storbritannien förstärks av Bellaires mustiga färgpalett. Det som drar ner betyget lite grann är att vissa partier blir lite väl raska eftersom det här är en miniserie på bara fyra nummer men innehållsmässigt är den en fröjd att läsa.
Serien får även en fortsättning i april med Britannia: We Who Are About To Die där Rubria kallar till sig Roms ende detektiv ytterligare en gång för att rentvå hennes namn och den enda ledtråden är den kvinnliga gladiatorn Achillia.
Illustration: Juan José Ryp
Färgläggning: Jordie Bellaire
Förlag: Valiant Entertainment
Betyg: 4+/5
Oj det här lät intressant! Historia, mystik och skräck är tre ingredienser som brukar kunna göra en särdeles välsmakande gryta. Missat denna tidigare så tack för tipset!