Recensioner

Giant Days, Vol. 4

onsdag 17 maj, kl 21:57 av 0 kommentarer

Som serierecensent försöker jag alltid hitta nya guldkorn på seriemarknaden men mest njuter jag när det är dags att åter sätta tänderna i en ny volym från några av mina pågående favoritserier. Från Image Comics följer jag med spänning serier som Saga, Deadly Class, Lazarus, Southern Bastards, The Wicked+The Divine och Paper Girls. Jag ser alltid fram emot nästa volym av Harrow County från Dark Horse Comics och i väntan på att Marvel ska ta sitt förnuft till fånga och återigen börja publicera Fantastic Four så får jag nöja mig med Ms. Marvel och det är minsann ingen dålig ersättning eftersom den fortfarande är lika bra efter snart 40 nummer. Men förutom serier om lönnmördare, odödliga krigare, popgudar, galaxer långt borta, 80-talet, dystopier, skräck, science fiction, fantasy, amerikanska Södern och superhjältar så finns det en relativt ny serie som imponerar stort och går från klarhet till klarhet med sin oemotståndliga charm och träffsäkra skildring av universitetslivet genom bästa vännerna Susan, Esther och Daisys ögon. Dags för ytterligare en härlig volym av Giant Days, skriven av John Allison och tecknad av Max Sarin.

I fjärde volymen (samlar Giant Days #13-16) har den skoltrötta Esther beslutat sig för att hoppa av sina studier och hon är fast besluten att klara sig själv utan hennes rika föräldrars ekonomiska stöd. Detta besked möts av befogad skepsis från hennes far för den bortskämda Esther får hanka sig fram i den lokala munkaffären och inte blir det lättare när hon får reda på att en av hennes bästa vänner är ihop med hennes ex. Efter Susan och Daisys intervention upptäcker hon till slut att gräset inte är grönare på andra sidan men upptäcker samtidigt till sin fasa att fadern tagit henne på orden när det gäller ekonomiskt stöd.

Väl tillbaka på campus inser vännerna att de är ute i sista minuten när det gäller att skaffa sig en lägenhet i staden inför deras andra år på universitet. Ingenting är heligt i jakten på det perfekta drömhuset och det gäller att navigera rätt bland medelklass-hipsters, gudfruktiga hyresvärdinnor, marijuanadoftande reggaerytmer och invasioner av silverfiskar. Esther förälskar sig i en hängiven ung filmregissör och blir huvudrollsinnehavare i hans dystopiska film Mechadroids som dessutom ska tävla i Sheffields kortfilmsfestival. Den astronomiska prissumman på 5000 pund får även Susan och Daisy att ge sig in i filmbranschen och de anlitar raskt Ed Gemmel som deras egen Barton Fink i sitt svart-vita mästerverk.

I det avslutande numret försöker Susan skaffa sig ny pojkvän med hjälp av Tinder men upptäcker att alla hennes tre dater är värre än den mustaschprydde McGraw medan Daisy guidar nya förstaårsstudenter och med skräckblandad förtjusning upptäcker att den tatuerade tyska rebellen Ingrid Osterle fattat tycke för henne.

John Allison känner sina huvudrollsinnehavare utan och innan vid det här laget och dialogen sprudlar av komisk timing och sköna populärkulturella referenser. Esthers sorg när hon tvingas sälja sin Gothic Lolita Regalia för att klara sin pressade ekonomiska situation är bedårande och scenen där hon och Susan beslutar sig för att gå någon annanstans för att misslyckas med Bechdeltestet är obetalbar. Vännernas nya lägenhet, Ingrid Osterle och Esthers eventuella extraknäck i den lokala serietidningsaffären bådar gott inför framtiden och jag ser fram emot fler härliga öden och äventyr med min favorittrio från Giant Days.

Manus: John Allison
Illustration: Max Sarin
Färgläggning: Whitney Cogar
Förlag: Boom! Box
Betyg: 4/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...