Recensioner

Serieböcker 2018: Sabrina av Nick Drnaso

torsdag 7 februari, kl 11:10 av 0 kommentarer

Sabrina befinner sig i sitt föräldrahem i Chicago, eftersom föräldrarna är bortresta några dagar, där hon vaktar både huset och föräldrarnas tämligen feta innekatt. Hennes syster Sandra kommer förbi för att umgås och de pratar om sina föräldrar, jobb och Sabrinas pojkvän Teddy samt löser ett korsord. Mot slutet av samtalet berättar Sandra om när hon bestämde sig för att ensam göra en bussresa till Panama City som nittonåring, en resa som öppnade hennes ögon när det gäller livets farligheter och en händelse som hon aldrig pratat om med varken föräldrarna eller systern. Sandra frågar om Sabrina har lust att följa med på en cykelsemester nästa vår runt de Stora sjöarna och Sabrina utbrister skämtsamt: “That sounds great. Get out of the city. Get away from the internet” – innan de skils åt. Detta är sista gången Sandra ser sin syster.

Den amerikanske serieskaparen Nick Drnaso är bara 30 år gammal men hans första bok, antologin Beverly (2016), hyllades av Angoulême-juryn förra året i kategorin Prix Révélation och hans andra bok, serieromanen Sabrina, blev den första ”Graphic Novel” någonsin som nominerats till priset The Man Booker Prize 2018. Med en närmast uttryckslös stil berättar här Drnaso en historia om tre personer som påverkas av Sabrinas försvinnande: systern Sandra, pojkvännen Teddy och så Teddys gamle kompis Calvin från high school som jobbar på Peterson Air Force Base i Colorado. Utan så mycket som en tandborste reser Teddy, svårt chockad och närmast apatisk, till Colorado för att komma bort ifrån alltihop och barndomsvännen Calvin gör sitt bästa för sin gamle vän, trots att de inte haft kontakt med varandra på flera år.

Till att börja med hade jag svårt med snigeltempot i boken där det mesta av handlingen verkar utspelas i långa korridorer eller tysta rum men allteftersom bakgrunden till Sabrinas försvinnande klarnar upp förvandlas boken till en paranoid mardröm av Kafka-artad magnitud som är omöjlig att lägga ifrån sig.

Kärnpunkten i Drnasos berättelse är vissa personers ambivalenta tilltro till sanning, främst symboliserad av den bisarra subkultur av fanatiska konspirationsteoretiker som piskar upp stämningar i olika kommentarsfält på sociala medier, där de dunkar varandras ryggar och sprider sina egna ”sanningar” eftersom de tappat all tilltro till samhället. När ett videoband dyker upp förvandlas först systerns liv till ett helvete och snart sprids detta gift som ringar på vattnet enda bort till Calvin och Teddy i Colorado och inte blir det bättre för den chockade pojkvännen som söker tröst i The Albert Douglas Radio Show som har klara likheter med populisten och konspirationsteoretikern Alex Jones som sprider sina lögner på sajten Infowars.

Drnasos uttryckslösa stil skapar en mycket realistisk inramning och själva uttryckslösheten i bilderna gör att jag svämmas över av budskapet som med all sin kraft försöker hamra in alla möjliga galna teorier om falska identiteter, statssanktionerade bortföranden av icke önskvärda personer och andra surrealistiska fantasier tills jag själv som läsare börjar tvivla på vem man ska tro på.

Drnaso försöker inte komma med några förklarliga modeller till denna styggelse i vårt moderna samhälle utan betraktar med fulländad minimalism den pågående mardrömmen fast med ett ljus i mörkret där vägen ut faktiskt kan vara så enkel som att faktiskt fysiskt umgås och interagera med riktiga människor i vardagen. En oerhört stark och gripande bok som jag rekommenderar varmt!!!

Manus: Nick Drnaso
Illustration: Nick Drnaso
Förlag: Drawn & Quarterly
Betyg: 5/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...