Recensioner

Batman: The Return of Bruce Wayne #1 & 2

måndag 28 juni, kl 00:49 av 4 kommentarer

The Return of Bruce Wayne 1Det som diskuteras nedan har knappast undgått någon med intresse för DC men jag vill likväl utfärda en spoilervarning innan jag kör igång.

Mot slutet av det jättomvälvande (!?!) evenemanget Final Crisis, där Grant Morrison lekte hårt med DC-universat i allmänhet och Jack Kirbys bidrag till detsamma i synnerhet, skickade Darkseid ”the Omega Sanction” på Batman. Enkelt uttryckt en extrem form av onda ögat som endast lämnade kvar ett utmärglat skelett i dräkten och gav Superman tillfälle att upprepa posen från det klassiska Crisis On Infinite Earths-omslaget. Batman är död, länge leve Batman kunde vi konstatera då Dick Grayson gick segrande ur The Battle for the Cowl och iklädde sig den förpliktigande dräkten i eminenta serien Batman & Robin. Om Bruce Wayne verkligen var död behövde man knappt ens fundera över, utan frågan på fansens läppar var istället vad man skulle hitta på för att få honom tillbaka? När Ed Brubaker tacklade samma problem i Captain America Reborn lånade han grundidén från Kurt Vonneguts science fictionklassiker Slaughter House Five och lät Steve Rogers hamna på drift i tiden. Intressant att notera är också hur Caps sidekick Bucky Barnes i likhet med den ursprunglige Robin fick ta upp manteln i mentorns frånvaro. Grant Morrison låter å sin sida Batmans pulprötter träda fram i öppen dager när vår hjälte slungas mellan olika tidsepoker i The Return of Bruce Wayne.

Kopplingarna mellan Batman och en av de mest kända pulpfigurerna The Shadow är många. Faktum är att Bill Finger, vars bidrag till Batman blivit alltmer erkända på senare år, snodde manuset till den första Batmanhistorien ”The Case of the Chemical Syndicate” mer eller mindre rakt av från Partners of Peril, en del i The Shadow-serien som kom ut två år före Detective Comics # 27. I Brian Azzarellos pulpfest First Wave känns Batman mer eller mindre som en ersättare för The Shadow komplett med de Colt 45or han använde tidigt i karriären.

Under loppet av de sex nummer som är planerade för The Return of Bruce Wayne är Morrisons uttalade plan att låta hjälten dyka upp i alla de klassiska pulpgenrerna med olika tecknare för varje historia. Först ut är grottmansnumret tecknat av Chris Sprouse. Trots att jag tidigare har gillat det Sprouse gjort blir jag lite besviken på hans prestation här. Han gör bra ifrån sig vad gäller sidupplägg och tecknandet i stort, men när det gäller ansikten känns han lite för begränsad. Folk är helt enkelt aningen för lika varandra, vilket exemplifieras av att Tom Strong ser ut som Bruce Waynes tvilling i förhandstitten på Tom Strong and The Robots of Doom man tryckt in mot slutet av tidningen. I vanlig ordning så är Morrisons berättelse till synes enkel, men samtidigt så pepprad med korsreferenser till hela DC-universat att ett kort referat blir svårt att åstadkomma. Vissa blir tokiga av dylikt har jag förstått, men själv tycker jag att en stor del av behållningen med att läsa superhjälteserier är att nysta i till exempel Anthro the First Boys historia sedan jag förstått att det är honom Wayne stöter på i stenåldersversionen av Läderlappsgrottan. Alan Moores The League of Extraordinary Gentlemen är ett av de mest extrema exemplen på referensvansinne och den är definitivt en av mina favoriter från de senaste tio årens serieutgivning. Givetvis måste berättelsen stå på egna ben men i övrigt så är obskyra figurer i ny tappning den bästa av kryddor. Måttligt obskyra är givetvis kvartetten Superman, Green Lantern, Booster Gold och Rip Hunter som dyker upp i den sistnämndes tidssfär och fäller tunga kommentarer kring vad som står på spel. Vid det laget har dock Wayne redan skaffat sig en sidekick, fått tillnamnet Man of Bats, slagits mot stenåldersfulingar och via ett ofrivilligt dopp redan susat vidare till nästa anhalt på tidsresan.

Nummer två tar vid från ettans cliffhanger och slänger oss rätt in i en strid där Wayne med svärd i hand försökerThe Return of Bruce Wayne 2 skydda en dam i nöd mot ett tentakelförsett monster. Tecknar gör nu Frazer Irving, som tidigare samarbetat med Morrison på 7 Soldiers of Victory: Klarion the Witch Boy. Irvings prestation är av det slag som får mig att vilja söka på hans namn hos Mycomicshop.com och beställa allt. Snyggt, dynamiskt och med en märklig färgpalett som passar såväl science fictionelementen som det puritanska mordmysterium som rullas upp. Jag känner mig väldigt nöjd med att det är han som tar över Batman & Robin från och med # 13.

Henrik Ö får mer vatten på sin kvarn vad gäller författarens alltför flitiga användande av tidsresor som intrigelement. Hela konceptet för serien är trots allt, som Morrison uttrycker det i en intervju, ”Batman vs. history itself”. Juryn överlägger fortfarande i frågan om han kommer lyckas göra något extra intressant av själva tidsresandet eller om det blir bara ytterligare en gimmick för att få klämma in Bruce Wayne i kostymer vi vanligen inte ser honom i den här sidan valfritt Elseworldsalbum. De bisarra berättelsetrådar som planterats i de senaste numren av Batman & Robin börjar hur som helst få allt större resonans. Inte helt oväntat kommer ytterligare en spin off släppas av DC under sommaren, Time Masters: Vanishing Point som visar ovan nämnda hjältekvartetts perspektiv på Bruce Wayne som tidsresenär. Shazam.se får säkerligen anledning att återkomma till den senare. I denna läsares mening är hur som helst tvåans förmåga att balansera action mot mer känsloladdade och i positiv mening förvirrande passager ett steg i rätt riktning för serien. Inom kort ”Batman vs. Black Beard”!

Manus: Grant Morrison
Illustration: Chris Sprouse, Karl Story/Frazer Irving
Förlag: DC
Betyg: 3+, 4/5

Kommentarer

  1. […] av såväl ett intrikat manus som fina teckningar av Yanick Paquette. Den som läst min text om tidigare nummer känner till bakgrundshistorien. Bruce Wayne börjar här få tillbaka delar av sitt minne i samma […]

  2. […] dem som bott i Läderlappsgrottan 10.000 år tillbaka i tiden (serie-internskämt) de senaste åren så kan jag berätta att Turf-författaren Jonathan Ross är megapratshow-kändis […]

  3. […] och Commissioner Gordon har kring ”viral narcotics”? Som jag tidigare påtalat i min text om Batman: The Return of Bruce Wayne # 2 är jag ett stort fan av Irvings teckningar. Hans expressionistiska stil med skarpa kontraster och […]

  4. […] mig in i crossover/checklisteseriernas vansinne igen. Vad som föranledde detta var Grant Morrisons Batman: The Return of Bruce Wayne. Serien, vars uttalade mål var att ge en Batversion av alla de klassiska pulpgenrerna, löpte […]

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...