Recensioner

Leonard Cohen: On a Wire

onsdag 24 november, kl 11:32 av 0 kommentarer

(Alexander har läst Philippe Girards seriebiografi om Leonard Cohen)

Då har jag gett mig hän åt en seriebiografi över Leonard Cohen som heter On a Wire av Philippe Girard från förlaget Drawn & Quarterly. Detta blir en intern kanadensisk angelägenhet i tre led då Cohen var från Montreal och både tecknare och förlag också är från Quebec.

Seriebiografi inom musik är en lite svår genre som tecknare att bemästra, där man till skillnad från filmens motsvarighet inte kan luta sig mot den musikaliska gärningen alls; hur dålig en filmbiografi än skulle vara när det kommer till dramaturgi och rollbesättning så kommer den alltid att vinna på att artistens musik ifråga kommer att lyfta upp filmen via sitt soundtrack. Här måste istället tecknaren och författaren, som i detta fallet är samma person, upprätta ett kontrakt med läsaren på förhand där det förutsätts att man åtminstone vet vem Cohen är och känner till någon låt från hans rika låtskatt så att man själv kan addera musik i sitt inre när processen kring låtskrivande presenteras eller när livespelningar skildras. Det kan till och med vara så att man också redan på förhand riktar sig till den läsekrets som är fans till Cohen som jag då är, istället för någon som helt spontant skulle ha detta som ingång till Cohens livsgärning inom musiken, även om jag tror att man helst vill nå båda.

Leonard Cohen föddes 21 september 1934 och lämnade oss i sviterna av leukemi 7 november 2016. Berättargreppet som Girard använder sig av är att boken börjar där slutet närmar sig för Leonard som då tittar tillbaka på sitt liv och det är denna skildring i linjär form vi läsare får med start 1947 när Leonard är 13 år. Mellan dessa två punkter får vi i korta drag ett helt liv från ungdomens försök att bli musiker, fram tills att han hittar sin röst inom poesi, vidare till när poesin omvandlas till att han som kompositör skriver för artister som exempelvis Judy Collins och sedan gör sin egen debut inom 60-talets amerikanska folkmusikscen.

Vi får också ta del av hans rotlöshet där han i ungdomen rör sig från London till den grekiska ön Hydra där han blir förlöst som konstnär genom sin relation med norskan Marianne Ihlen. Vidare för den oss via hans konstanta bruk av antidepressiva tabletter, samt missbruk av amfetamin och LSD och den paranoian det skapar, genom 70-, 80-, och 90-tal fram tills det att han under en period gick i kloster och under denna period fick veta att hans manager hade förskingrat hela hans förmögenhet. I en punkt i livet där de flesta i hans ålder hade dragit sig tillbaka som pensionär fick Leonard istället ge sig ut på en massiv turné tillsammans med nya skivsläpp och detta fortgick fram tills han blev sjuk.

Jag har själv haft förmånen att ha fått uppleva Cohen live tre gånger under hans sista vändor i Göteborg och det var magiska upplevelser där varje konsert höll på i tre timmar, vilket är betydligt längre än vad många yngre förmågor inom musik mäktar med. Serien är på det hela taget bra om man då köper de begränsningar genren bjuder in till, såsom pliktskyldig redovisning av de viktigaste punkterna i ett liv så som man ser på det utifrån. Girard har en varm stil som är typisk för denna franska skola av tecknande, men han har också svårt med att porträttera övergående åldrar i ansikten, särskilt när han uppehåller sig vid Leonards ungdom där han ser betydligt äldre ut än den åldern han är i.

Vill också avsluta med att tipsa om dokumentären Marianne and Leonard – Words of Love av Nick Broomfield från 2019 som verkligen går på djupet kring de år som formade Leonard på Hydra och de minnen han bar med sig från Marianne och den kontakt de hade under livet fram tills att de dog med bara ett halvår mellan varandra.

Manus: Philippe Girard
Illustration: Philippe Girard
Förlag: Drawn & Quarterly
Betyg: 3/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...