Batwoman in Detective Comics #858-859

lördag 12 december, kl 09:13 av 1 kommentar

Tänkte göra en snabb uppföljning på min tidigare recension av Batwoman in Detective Comics – serien är nu inne på sin andra arc, Seven Years Ago. Det är en slags origin-historia (eller i alla fall början av en) som avslöjar mer om Kathy Kane/Batwoman – de mörka hemligheter som antyddes i de första numren. Rucka varvar nutid med dåtid på ett fint sätt och kameleont-talangen J H Williams hittar ännu en ny stil (som påminner lite om Michael Lark) för återblickarna – jag trodde faktiskt från början att numret hade två olika tecknare, men så var inte fallet. J H Williams renare stil och klassiska sidkompositioner passar perfekt till den ursprungshistoria om militärisk plikt och disciplin – och bottenlös sorg – som Rucka berättar, medan nutidsavsnitten med Batwoman fortsätter i samma måleriska, rörliga stil som tidigare. Illustrationerna i BiDC är kort sagt bland det bästa som finns att se i superhjältemainstream idag, bara de ett skäl att köpa tidningen.

Batwoman 859Sedan tycker jag också det är roligt att Rucka fortsätter att göra Kathy Kanes sexuella identitet till ett av seriens huvudnummer, utan att det blir spekulativt eller pekpinneartat. Istället är det helt enkelt en del av hennes identitet, vare sig mer eller mindre. Ett bra exempel är scenen på s 8-9 i #859 där Kathy begär avsked ur armén, det är hjärtskärande och framförallt personligt: Kathy Kane vare sig kan eller vill kompromissa om vem hon är (allt understruket av J H Williams väldigt strikta illustrationer). Det är faktiskt just detta – hur hon känner inför sin egen sexuella läggning – som gör henne trovärdig som en vigilantefigur och disciplinerad superhjälte, den militära träningen är bara utanverk. Det är ett konststycke av Rucka att göra en karaktär som klär ut sig till fladdermus och bekämpar brott trovärdig – efter läsningen är det nästan så att man tänker att det skulle kunna vara möjligt att se en Batwoman svinga sig mellan hustaken i valfri amerikansk storstad.

Och ja, tyvärr är andraserien The Question (Rucka/Hamner) fortfarande tråkig och konventionell i jämförelse med de storverk Rucka och Williams utträttar i Batwoman. Trots att en ung Renée Montoya (huvudfigur i The Question) dyker upp i Batwoman känns det inte alls som om Rucka kommer väva ihop sin första- och andraserie, vilket jag spekulerade om i den förra recensionen. En sådan överlappning hade definitivt gjort andraserien mer relevant. Men BiDC är ändå mer än köpvärd – om Bruce Wayne kommer återta Detective Comics när nu Grant Morrison ska återuppväcka honom 2010 så hoppas jag att Batwoman i Rucka/Williams regi får en egen tidning – det är hon värd!

Manus: Greg Rucka
Illustration: J H Williams III, Cully Hamner
Färgläggning: Dave McCaig, Dave Stewart