Recensioner

Phonogram, Vol. 3: The Immaterial Girl

söndag 17 april, kl 12:29 av 0 kommentarer

Phonogram_Vol03-1The Immaterial Girl, tredje och sista volymen av Kieron Gillen och Jamie McKelvies Phonogram, bjuder på en magisk och dödlig resa för Emily Aster när hennes mörka personlighet Claire bryter sig ur sitt musikvideo-fängelse och förpassar Emily dit istället. Emily fick magiska krafter av The King Behind The Screen i utbyte mot halva sin personlighet för ett antal år sedan. Dock glömde hon att läsa det finstilta i kontraktet för hon specificerade inte vilken halva.

Jag kommer aldrig glömma mitt första möte med MTV. Året var 1985 och jag var på besök hos mina betydligt äldre kusiner i Norrköping som introducerade en helt ny värld: kabel-TV. Förutom Radio Ga Ga (Queen) och The Riddle (Nik Kershaw) så bjöds det på den magnifika Thriller (Michael Jackson) men den video som påverkade mig mest och som är för evigt inpräntad på min näthinna var A-Has Take On Me. En kvinna som transporteras in i en livs levande serietidning med hjälp av gruppens sångare Morten Harket, kaos utbryter och paret jagas av hotfulla motorcyklister, kvinnan räddas tillbaka till verkligheten och även Harket till slut och så levde de lyckliga i alla sina dagar.

McKelvie-Phonogram-sm-e1445287120268Efter några tillbakablickar där vi får se en ung Claires första möte med samma video följt av den dagen 2001 då hon förvandlats till Emily transporteras vi till 2009 då Claire äntligen lyckas byta plats med Emily. Emily flyr från mardrömslika musikvideo-versioner av bland annat Take On Me, Madonnas Material Girl samt Bonnie Tylers Total Eclipse of the Heart för att slutligen möta The King Behind The Screen i egen hög person, allt medan Claire söndrar och härskar i den riktiga världen.

somebody-had-to-love-meKieron Gillen pratade redan i bakgrundsmaterialet till Rue Britannia om Britpopens gyllene regel om tre där de mest inflytelserika bandens album, t.ex. Blur, Oasis och Pulp, alla kommer i sjok om tre och representerar uppgång, mognad och fall. Detta gäller i högsta grad även hela serien Phonogram där vilda och underbara idéer presenteras med ett pretentiöst anslag i Rue Britannia, följt av totalt självförtroende och mognad i The Singles Club, samt en mästerlig och vemodig final i The Immaterial Girl.

Tredje volymen är också ett avsked för den äldre generationen av Phonomancers, bland annat representerade av Emily och David Kohl, som går vidare till nya liv och lämnar över till den yngre generationen, representerade av Lloyd och Laura från The Singles Club. Jamie McKelvie lyckas med små medel visa att både Emily och David börjar närma sig medelåldern: Emilys haka och näsa har blivit spetsigare och hårfästet på David kryper obönhörligt uppåt. Samtidigt har de bittra fienderna Lloyd och Laura upptäckt att de behöver varandra och även om serien avslutas perfekt så skulle jag kunna tänka mig en fortsättning med dessa två i centrum.

phonogramimmaterialgirl5The Immaterial Girl är en visuell höjdpunkt och även den volymen som innehåller mest magi och mycket bra action. Scenerna med Emily i MTV Land är underbara men även Laura och Lloyds magiska tvekamp som slutar med den underbara repliken: ”Fucking Metaphors”. Wilsons färgläggning är som vanligt perfekt och även Clayton Cowles textning. Cowles var inte delaktig i de två första volymerna av Phonogram men har samarbetat med Gillen och McKelvie på både Young Avengers och The Wicked+The Divine och denna kvartett (Gillen, McKelvie, Wilson och Cowles) bildar det perfekta skaparteamet.

AUG150513Som helhet tycker jag Phonogram är en riktig höjdare och ett måste för alla älskare av Gillen och McKelvies verk men även för den generationen, dit jag räknar mig själv, som växte upp med 80- och 90-talets musik. Jag tycker det är lite snålt av Image Comics att inte inkludera allt extramaterial från lösnumren i trade-utgåvorna men kanske blir det ändring på det om de beslutar sig för att ge ut hela serien i en fet omnibus. Den som lever får se.

Manus: Kieron Gillen
Illustration: Jamie McKelvie
Färgläggning: Matthew Wilson
Förlag: Image Comics
Betyg: 4/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...