Recensioner

Glaskulans värld, del 3-5

onsdag 16 februari, kl 22:19 av 0 kommentarer

2020 gav Egmont Comics ut de två första delarna i bokserien Glaskulans värld (La boîte à musique), skapad av författaren Carbone (Bénédicte Carboneill) och tecknaren Gijé (Jérôme Gillet), och 2021 följde del 3 och 4 samt del 5 som kom ut i januari 2022. Denna fängslande portalfantasy med ett mustigt världsbygge och höga insatser berättas i fristående äventyr och är en mycket läsvärd följetong och hett eftertraktad av mina elever på låg- och mellanstadiet då böckerna ständigt är utlånade på skolbiblioteket.

Glaskulans värld handlar om åttaåriga Linnea som lever ensam med sin pappa och sörjer sin mor som nyligen gått bort. På sin födelsedag får hon en spelande glaskula som tillhört hennes mamma och den visar sig vara en portal till den magiska världen Pandoria där Linneas mamma Anna upplevt många äventyr och räddat landet vid otaliga tillfällen. Under sin tid där skaffade hon sig flera vänner som minns Anna som en stor hjälte och nu är det Linneas tur att ta ansvar för världen som döljer sig i den mystiska glaskulan.

I tredje albumet, Objudna gäster, kommer Linnea hem från skolan och upptäcker att vännerna Hugo och Andrea från Pandoria tagit sig till hennes värld, fast det är förbjudet. Deras hjärtöga har aktiverats eftersom en pandorier hittat portalen och det visar sig vara lille Cyprian som anade att det var något konstigt med Linnea och var så nyfiken så han följde efter henne till hennes värld. Sorgsen och skamsen ber han om förlåtelse och lovar att inte berätta det för någon, men skadan är redan skedd för Linnea får snart fler objudna gäster på besök.

Här får vi för första gången höra talas om det förödande kriget mellan krigarfolket selenierna och de fridfulla pandorierna. Linneas mamma var en del av motståndsrörelsen och pandorierna vann kampen tack vare list och hjärtskådarnas djärvhet. Selenerina skickades i exil till ett land som kallas Pandoccidia men där tätnar mysteriet för frågan är om Pandoccidia är en fysisk plats eller något annat. Helt klart är dock att Pandoccidia anförtroddes åt Linneas mamma och var det ligger anas ju längre fram vi kommer i berättelsen.

De objudna gästerna visar sig vara Siloé och hennes två halvbröder. Hennes pappa var selenier och modern cornelier och hon är helt enkelt besatt av att hitta Pandoccidia som måste finnas i Linneas värld. Siloés trauma delas med Hugo och Andrea som också förlorade sin pappa i kriget och här stadfästs temat för hela bokserien: Självklart ska man sörja de man älskar som gått förlorade men det viktigaste är att ta vara på dem som finns kvar.

I den fjärde delen, Den hemliga nyckeln, hittar Linnea en mystisk nyckel bland mammans saker som hon känner igen från moderns dagbok. Vart går den? Linnea beslutar sig för att återvända till Pandoria och fråga Mathilda, Hugo och Andreas mamma, men hinner knappt komma dit förrän andra problem kommer i vägen. Oktopeden, Hugo och Andreas granne, förs bryskt bort av Kung Hectors brigad och samtidigt har den berömda muzenologiläraren Serena försvunnit och barnen ställer sig snart frågan: Hänger dessa händelser ihop på något mystiskt sätt?

Tredje delen utspelas till största delen i Linneas värld men nu är vi tillbaka i Pandoria där vi får stifta bekantskap med det gitarrliknande instrumentet muzenol samt Pandorias motsvarighet till mobiltelefoner, så kallade kontaktkedjor som man bär kring handleden.

Det visar sig att Pandoria har unkna Apartheid-liknande lagar som förbjuder äktenskap eller förhållande mellan varelser av olika raser, vilket verkligen upprör Linnea. Självklart ska man få älska vem man vill och hon tänker gå till kung Hector själv och klaga, vilket hon också gör, högt och tydligt. Vi får också fler ledtrådar när det gäller Linneas mamma och Pandoccidia som har med den mystiska nyckeln att göra.

I det femte äventyret, Den gyllene örnens fjädrar, visar det sig att passagen är stängd till Linneas värld. Nyckeln har trillat ur den magiska speldosan i hennes rum och för att sätta tillbaks den behöver merlinosofen Anton levitationspuder och till det behövs en mycket speciell ingrediens som är mycket svår att få tag i: Gyllene örnfjädrar.

Den spännande jakten på örnfjädrar tar upp teman som hänsynslös rovjakt på sällsynta arter där till och med pandorierna sätter ner foten och kräver en minskning av jaktkvoterna på gyllene örnar. Detta blir dock bekymmersamt för Linnea men med hjälp av Telio – en av Pandorias främsta jägare som nu blivit gammal och skumögd och sadlat om till örthandlare – och Linneas skarpa intellekt så når vi en lösning som alla är nöjda med.

De mörka molnen när det gäller Linneas mammas för tidiga död tornar dock upp sig eftersom det visar sig att hon förmodligen blivit förgiftad under sin vistelse i Pandoria och hela härligheten avslutas med en mycket spännande cliffhanger.

Hela bokserien går från klarhet till klarhet med ett fantastiskt världsbygge, kärleksfulla karaktärer, fenomenala illustrationer, spänning och mystik, starka vänskapsband samt att berättelsen inte skyggar när det gäller att visa den nattsvarta sorgen och saknaden hos ett barn som förlorat en förälder. Glaskulans värld rekommenderas varmt till barn i låg- eller mellanstadieåldern men funkar också utmärkt för alla åldrar.

Manus: Carbone
Illustration: Gijé
Förlag: Egmont Comics
Betyg: 4/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...