Recensioner

Fotografen i Mauthausen

fredag 24 juni, kl 00:06 av 0 kommentarer

På senare år har det getts ut flera översatta serieböcker som skildrar tiden före och efter Spanska inbördeskriget utifrån den förlorande sidans perspektiv. Hit hör Alfonso Zapicos historiska epos Balladen från norr och den kommande Slumpens spår av Paco Roca, alla utgivna av Palabra förlag, vilka skildrar de spanska republikanernas glödande kamp mot orättvisor och fascism, men också hur de efter inbördeskriget blev statslösa, dåligt behandlande i sina nya hemländer och där flera fick kämpa hela livet för upprättelse, även efter Francos död 1975.

En av dessa personer var Francisco Boix, en ung spansk republikan, fotograf och veteran från inbördeskriget som, likt många av sina vapenbröder, flydde till Frankrike efter inbördeskriget där de internerades under usla förhållanden och ofta tvingades ta värvning i den franska armén. Han var en av de spanjorer som greps av den tyska krigsmakten vid invasionen 1940 och eftersom Tyskland hjälpt Franco under inbördeskriget räknades de som politiska fångar och hamnade därför i koncentrationsläger, närmare bestämt Mauthausen i Österrike.

Boix och hans medfångars vidriga vistelse i lägret skildras naket och obarmhärtigt i serieromanen Fotografen i Mauthausen, författad av Salva Rubio, tecknad av Pedro J. Colombo och utgiven på svenska i översättning av Katarina Andersson på Epix under våren 2022. Förutom att Mauthausen var ett läger där man skulle elimineras genom brutalt och omänskligt arbete så fanns det även ett tyskt befäl, Paul Ricken, som tog nazisternas perversa dokumentation av grymheterna till nya höjder genom ett närmast maniskt fotograferande av alla dödsfall i lägret. Varje avrättning eller mord registrerades som ”olyckor”, ”självmordsförsök” eller ”flyktförsök” och Ricken var mycket noga med att alla delar av fotot skulle vara perfekta: Ljuset, kontrasten och även kompositionen, där man till och med ”rättade till” liket för att få önskvärt resultat. En slags dödens estetik eller ”konst” som Ricken kallade det. Bilderna var framförallt ett ovärderligt bevis på dessa krigsbrott och med tillgång till negativen satte Boix och andra medfångar en plan i verket om att gömma eller föra ut så många negativ som möjligt ur lägret för att sanningen skulle komma fram.

Boix lyckades inte bara samla på sig närmare 20.000 negativ under sin vistelse i lägret, han dokumenterade även Mauthausens befrielse 1945 med en Leica tagen från labbet och vittnade också vid rättegångarna i Nürnberg och Dachau vilket ledde till att flera nazister kunde dömas. Men boken skildrar också hans frustration vid krigets slut: Vid rättegångarna fick han bara visa en bråkdel av alla foton han hade i sin ägo och som kommunist blev han bestört över beskedet att Stalin utfärdat en ”dödsdom” över alla överlevande från lägren som i kommunistpartiets ögon sågs som medlöpare. Situationen för de spanska republikanerna som överlevt både inbördeskriget och nazisternas koncentrationsläger blev inte heller bättre av att Franco tilläts sitta kvar vid makten och själv dog Boix 1951, blott 30 år gammal, i en lungsjukdom (förmodligen tuberkulos) som han smittats av i Mauthausen.

Under rättegångarna får vi även möta den franska motståndshjältinnan Marie-Claude Vaillant-Couturier, fotograf och kommunist precis som Boix, och deras gripande konversation ger en bitter, men ack så hopplöst verklig, eftersmak, särskilt när man betänker Boix slutreplik: ””Förr eller senare kommer det att förändras. De kommer att förstå. Annars kommer historien att upprepa sig.”

Förutom bokens huvudperson och nazisterna i lägret så är alla övriga karaktärer fiktiva personer som dock bygger på vittnesmål och berättelser från de överlevande. Kärnpunkten i berättelsen är att skildra nazisternas välplanerade grymheter i lägret med ett gediget bakgrundsarbete och faktagranskning från många källor och boken innehåller också ett omfattande, mycket informativt och läsvärt efterord. Rubio och Colombo har vänt på varje sten för att ge oss en bild av Förintelsen utifrån ett annat perspektiv som inte bara innefattade att utrota det judiska folket utan också den antifascistiska och fria tanken och Boix hjältemodiga insats och tragiska livsöde har fångats perfekt till eftervärlden.

Manus: Salva Rubio
Illustration: Pedro J. Colombo
Färgläggning: Aintzane Landa
Förlag: Epix
Betyg: 5/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...