Clementine Book One

torsdag 29 juni, kl 14:40 av 0 kommentarer

När Robert Kirkman publicerade första numret av den moderna zombieserien The Walking Dead för tjugo år anade han knappast att den skulle bli ett populärkulturellt fenomen och en franchise som fortfarande präglar underhållningsindustrin med två TV-serier med flera säsonger, spinoff-TV-serier, TV-spel, romaner och till och med en nöjesattraktion i Thorpe Park, England. Originalserien avslutades 2019 efter 193 nummer men hela serien ges sedan 2020 åter ut i en färglagd version och 2022 kom även första delen i en albumtrilogi av den välrenommerade serieskaparen Tillie Walden där vi får följa tonåringen Clementines öden och äventyr under zombieapokalypsen.

Trilogins huvudperson är från början protagonist i TV-spelet The Walking Dead från Telltale Games som lanserades 2012 och i första delen av Clementine slår hon följe med den naive och drömmande Amos från ett amish-samhälle. Han är på väg till en övergiven skidanläggning i Vermont där en liten grupp tonåringar tänker bygga sig en ny framtid, fri från vuxna och hungriga zombies, men som vanligt när det gäller den här genren så är det inte de yttre omständigheterna som är problemet när det gäller deras överlevnad.

Flera av Tillie Waldens verk har belönats med både Eisner- och Ignatz Awards och de jag läst har jag hyllat här på Shazam, såsom den vemodiga och vackra sci-fi-berättelsen On a Sunbeam, hennes egen uppväxt och elitsatsning på konståkning i Spinning samt den fenomenala och psykedeliska thrillern Are You Listening? Förutom att hon är en fantastisk berättare och en mycket skicklig tecknare med en alldeles egen underbar stil så dyker följande teman ofta upp i hennes verk: queer kärlek mellan unga vuxna, trauman, utanförskap, stark vänskap och, inte minst, hopp. Alla dessa ingredienser dyker upp i Clementine där hon även bevisar att hon behärskar zombiegenren och bygger upp en klaustrofobisk stämning som riskerar att förstöra mina fina naglar. Dialogen är förträfflig men Walden har även en osviklig förmåga när det gäller att säga det som inte sägs rakt ut, orden mellan raderna, de bedjande eller desperata blickarna eller bara den tomma, men ack så talande, tystnaden.

Clementine ges ut av Skybound Comet, vilken är en ny underetikett från Image Comics som riktar sig till unga vuxna, och den är också nominerad till en Eisner Award i kategorin Best Publication for Teens (ages 13-17). Andra delen dyker upp i oktober 2023 och jag ser verkligen fram emot fortsättningen.

Manus: Tillie Walden
Illustration: Tillie Walden
Förlag: Skybound Comet (Image Comics)