Scene of the Crime

onsdag 19 december, kl 16:30 av 0 kommentarer

scenecvr
Jag har i andra sammanhang redan konstaterat att det här serieåret för mig varit dominerat av Ed Brubakers verk. Winter Soldier och framförallt Fatale visar kontinuerligt vilken förmåga han har att gjuta nytt liv i ämnessfärer (i dessa fall spionaction samt ockult skräck) som känns så grundligt genomtröskade att hans innovationer är lika glädjande som förvånande. Med detta i åtanke känns det utmärkt passande att det redan i november kom en i alla bemärkelser hård klapp till alla Brubakerfans i form av en ny upplaga av hans genombrottsverk.

Och nej, jag pratar då inte om Vertigo Visions: Prez – Smells Like Teen President som var det första Brubaker skrev för en av de två amerikanska jättarna. Det är hans andra serie för Vertigo, Scene of the Crime, som nu fått en välförtjänt deluxebehandling av Image. Komplett med ett mycket intressant förord av Brian Michael Bendis gubevars. I serien möter vi privatdetektiven Jack Herriman som sina unga år till trots sett aningen för mycket av livets mörkare sidor. Helt i enlighet med de klassiska detektivmanéren inleds fallet med att en stilig blondin kliver in på kontoret och ber Herriman leta efter hennes försvunna syster. Men någonstans där slutar också de uppenbara likheterna med den tradition som Brubaker verkar i. Nog för att Dashiell Hammet refereras under seriens gång och en del andra klassiska attribut dyker upp, men redan här kommer författarens känsla för hur man belyser saker ur en ny vinkel fram. I Herrimans drogbedövade bakgrund kan man exempelvis spåra visst självbiografiskt stoff. Brubakers första serier både skrev och tecknade han och gjorde då en krönika över sin ungdoms skörlevnad under titeln Lowlife. Och historien som rullas upp med en tragedi som varit lång tid i vardande lyckas bra med att parera klichébilderna även i skildringen av sådant som inbjuder till det, som de oborstade hippies som är centrala för intrigen.

En unik röst bidrar även tecknaren Michael Lark med i bilder som kombinerar det expressiva med fotografisk realism på ett förtjänstfullt sätt. Scene of the Crime kom också att bli första gången Brubaker samarbetade med Sean Phillips, som står för tuschningen från nummer två och framåt. Sleeper, Criminal, Incognito, Fatale – listan på deras samarbeten är lätt att ta fram om man vill nämna några av 2000-talets bästa serier så här långt. Lark tecknade för övrigt även ett par nummer av Captain America för Brubaker 2005/2006.

Bland extramaterialet man tryfferar volymen med märks en serienovell som ursprungligen publicerades i antologin Winter’s Edge från Vertigo. Den utspelar sig runt jul och är inte helt oväntat rätt tragisk, så huruvida den lämpar sig till glöggen får ni själva avgöra. Kort och effektiv visar den tyvärr också upp det enda som jag stör mig på med serien: huvudpersonens märkliga vana att bli mjuk i hjärtat så fort något kriminellt avskum visar tecken på ånger. Bah, humbug! Avrundar volymen gör ett fint efterord av Brubaker, där originalpitchen för serien som ursprungligen var tänkt som en ongoing finns bifogad, och de obligatoriska bilderna av otuschade/tuschade teckningar. Är definitivt av intresse här på grund av hur respektive karriärer utvecklade sig, men i vanliga fall ett ganska påvert mervärde.

Som helhet en mycket fin paketering av serier som jag hoppas får en ny läsekrets tack vare den här utgåvan. De håller bra än idag. Ta det som ett sista minuten julklappstips till dig själv eller någon annan som behöver något med lite sälta mitt i julsockret!

Manus: Ed Brubaker
Illustration: Michael Lark
Tusch: Sean Phillips