Recensioner

(In A Sense) Lost & Found

tisdag 27 januari, kl 20:53 av 2 kommentarer

muradovcover-lostfoundRoman Muradov är en illustratör vars alster dyker upp lite här och var. Alltid sjukt fina med mjuka och eleganta linjer. Som tur är så behärskar Muradov även seriekonsten. Till iPad finns hans Sad Comics att ladda ner som app och i höstas kom så äntligen första serien i tryckt form, (In A Sense) Lost & Found utgiven av Nobrow. Konnässören vet att det innebär en väldigt fin utgåva för Nobrow kan det här med formgivning. Man blir helt enkelt glad bara av att betrakta den och hålla den i handen.

Men nu är  det åtminstone till stora delar insidan som räknas. (In A Sense) Lost & Found som den poetiskt högtravande titeln lyder handlar om F. Premise som vaknar en morgon och en inser att hennes oskuld (kanske snarare oskyldighet, inget snusk alltså) är borta. Det går givetvis inte för sig och F. Premise ger sig ut i staden för att hitta igen den. Kanske har någon till och med stulit den? Så trots den högtravande titeln så är det inte någon tung serie. Man får följa F. Premise i hennes till en början jäktade sökande efter sin oskuld till att hon mer kommer till insikt om att hon kanske klarar sig lika bra utan den. Handlingen är okej och serien är småsöt och väldigt lågmäld. Den stora behållningen är förstås Muradovs oerhört eleganta teckningar och användning av vinklingar och skuggor m.m. Den dova färgläggningen är antagligen tänkt att matcha sökandet efter oskulden i en kall och oförstående stad. Men tyvärr blir det ofta så mörkt att det blir lite svårt att urskilja vad som är vad och då är jag bara lite skumögd. Det är så illa att det avsevärt försämrar läsupplevelsen och jag undrar verkligen hur Muradov och förlaget resonerat kring detta. Jag kan ändå rekommendera albumet, en näpen berättelse med oerhört vackra (om än något mörka) teckningar om behovet av sin oskuld. Hos Nobrow kan den som är nyfiken bläddra i albumet.

Illustration: Roman Muradov
Förlag: Nobrow Press
Betyg: 3/5

Kommentarer

  1. Simon W. says:

    Undrar jag om inte det där med att sidorna är för mörka kan bero på att Muradov mest jobbat med digitala serier innan. Jag har sett samma sak flera gånger förut, som exempelvis i den oerhört vackra serien Bayou där de tryckta böckerna ser trista ut medan de digitala sidorna glöder av färger. Viss typ av färgläggning går helt enkelt inte att reproducera i tryck på ett bra sätt utan kräver lysande monitorer istället, och det kan leda till just det här problemet :-/

  2. Rikard says:

    Intressant, så kan det säkert vara. Synd är det iaf. Tycker Nobrow borde funderat en vända till.

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...