Recensioner

Inne i spegelsalen

måndag 25 oktober, kl 22:50 av 0 kommentarer

”Vi lever i en virvel av bilder och ekon, som fångar uppmärksamheten och spelar upp det vi sett och hört i ultrarapid. Kameror och inspelningsapparater spelar inte bara in upplevelsen, utan ändrar dess egenskaper, vilket ger en alltför stor del av det nutida livet en karaktär av ett väldigt ekorum, en spegelsal.”

Så uttalade sig historikern Christopher Lasch redan 1979 i sin bestseller The Culture of Narcissism och nu, drygt 40 år senare, är det en sanning när alla praktiskt taget kan bli en kändis tack vare smartphones och sociala medier…fast det vi betraktar är oss själva.

Lasch är bara en av många tänkare som citeras i Liv Strömquists senaste seriebok Inne i spegelsalen, en bok som både utforskar skönheten och utseendets betydelse genom historien, främst då kvinnans, men också fotografiets historia och hur den flodvåg av bilder som sköljer över oss idag påverkar oss, positivt och negativt.

I sin åttonde seriebok levererar Strömquist återigen folkbildande samhällskritik där mycket är sig likt, fast ändå inte. Förutom nytt förlag (Strömquists första bok på Norstedts efter många år hos Ordfront Galago) så är den även helt i färg (med Karin Cyrén som färgläggare) och har också en betydligt allvarligare ton och en stark vilja att hitta svaren på människans besatthet av fysisk skönhet. Alla som älskar Strömquists sedvanliga briljanta satiriska humor kommer dock inte bli missnöjda, för det finns det gott om, men den känsla som stannar kvar i mig efter att ha läst denna bok är att det här är ett ämne som präglar vår samtid så mycket att det inte alltid går att skoja och driva med, utan kräver efterforskning och eftertanke.

Här utforskas begrepp som mimetiskt begär och rivalitet, äktenskapets funktion och hur synen på äktenskapet ändrades radikalt när preventivmedel blev ett faktum på 1960-talet, den nästan 2000 år gamla traditionen att kvinnor i västvärlden inte ska tycka att de är vackra (eller veta om att de är vackra), med mera.

Citat, teorier och referat av filosofer, sociologer, kyrkofäder, m. fl. gör första halvan av boken mycket intressant men samtidigt utmattande på grund av mängden information, medan andra halvan är rakt igenom lysande. I kapitlet Snövits mamma lyfter Strömquist fram teorin om att skönheten varken är ett förfogbart ting, inte har något ändamål eller går att äga eller spara. Kort och gott, skönhetens förgänglighet är det som gör skönhet vackert, precis som en regnbåge eller en solnedgång är vacker för att den försvinner. Här får vi även stifta bekantskap med fem mogna kvinnor, alla framställda som sagodrottningar, och deras relation till sitt eget utseende. Intervjuer som både är finstämda, ärliga och berörande.

Bokens höjdpunkt är kapitlet Tyrannisk tavla där vi får möta kejsarinnan Elisabet (”Sisi) av Österrike (1837-1898) som ansågs vara sagolikt vacker men där ryktet om hennes skönhet blev som en förbannelse för henne. Självsvält, hård fysisk träning, extremt långa promenader i dåligt väder och till slut självpåtagen isolering blev hennes sätt att desperat hålla sig evigt ung och vacker i omgivningens ögon och i slutet på boken får vi följa med Sisi på en sagolik, ordlös, nattvandring bort i fjärran och ut ur berättelsen.

Manus: Liv Strömquist
Illustration: Liv Strömquist
Färgläggning: Karin Cyrén
Förlag: Norstedts
Betyg: 4/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...