Nyheter och tips /Spel

Bulletstorm och Rick Remender

söndag 17 oktober, kl 00:04 av 6 kommentarer

Ett kommande spel som jag är extremt peppad på är Epic Games (Unreal, Gears of War) och People Can Fly:s (Painkiller) Bulletstorm. Bulletstorm ser ut att bli en extremt actionpackad och festlig shooter som förhoppningsvis även kan bjuda på en bra story. Manusförfattandet hanteras nämligen av Rick Remender som utöver storsäljare som Punisher, Fear Agent och splitter nya Uncanny X-Force även skrivit manus åt scifi/horrorspelet Dead Space som släpptes 2008 (och som även finns som serie, fast då författad av Ben Templesmith. Någon som läst?). Det är idag allt vanligare att spelutvecklare anlitar serieskapare för att ansvara för handlingen i spel, vilket känns både passande och naturligt då de båda medierna har tacksamma likheter när det kommer till berättarform och generellt upplägg. Spel som serier är ju ofta episod- eller kapitelbaserade, och båda har till skillnad mot exempelvis film mycket längre tid på sig att förmedla en berättelse (jämför filmens 1,5 timme med ett spels eller en series betydligt längre berättande på kanske 10 timmar). Hur som helst, relationen mellan spel- och serietillverkare är ett ämne som antagligen förtjänar en helt egen artikel (antecknar det och hoppas kunna återkomma i ämnet framöver, i alla fall om intresse finns?), så tills visare så nöjer oss med den här videointervjun tillika spelteasern med Rick Remender och Bulletstorm:

Kolla även in en intervju med Rick Remender hos Game Informer

Kommentarer

  1. Anders Lundgren says:

    Kopplingen mellan spel och serier är väl värd att utforska. Själv blev jag förvånad då Electronic Arts startade sin serieutgivning med ”Army of Two” skriven av Pete Milligan. Nog för att Salem och Rios kan nå vänskapsstatus ”Ambigous” (har jag hört) om man spelar tillräckigt mycket sten, sax och påse, men det var ändå inte riktigt vad jag väntade mig av killen som skrivit ”Enigma”. Vore helt klart intressant att titta mer på hur serieförfattare fungerar i spelsammanhang och vad som utmärker exempelvis Marv Wolfmans serieversion av ”God of War”. Blir det bara en sedvanlig tie-inprodukt eller något mer?

  2. Arvid says:

    Just EA verkar satsa rätt hårt på spelrelaterade serier. I början på året startade de EA Comics tillsammans med IDW. Har dock inte läst några av deras serier då min första reaktion är att man förmodligen missar en del väsentlig bakgrund om man inte kört spelen.

    Jag är lite nyfiken på Iron Man 2-spelet (det som bygger på filmen dvs). Första var inget bra alls, men när det kommer till tvåan så var ju Matt Fraction med och skrev manuset. Mest den biten som lockar. Hans Iron Man är kanon, så kanske har han lyckats tillföra något vettigt till spelet?

  3. Lars Krantz says:

    Det var intressant att höra vad han hade att säga men det man såg av spelet var ju faktiskt bara massa fräck pangpang. Kanske ville de inte avslöja något av ploten, vem vet men intrycket blev ju faktiskt att det kändes som att de lanserade ytterligare en shoot em up.

    Licensspel är ju nästan aldrig bra förutom några få undantag. (spelar till exempel Knights of the old republic två nu och tycker det är jättebra) Mycket handlar ju om att speltillverkarna har så otroligt kort tid på sig att komma ut med spelet efter det att filmen lanserats.
    Med Iron Man 2-spelet blir det också konstigt. Att göra ett spel som baseras på en film som baseras på en tidning. Jag vet inte. Kanske blir det helt okey. Nu har dom ju haft tid på sig i alla fall.

  4. Jonas says:

    Iron Man 2-spelet har fått rätt ljummen kritik. Det ska vara bättre än 1:an (som tydligen var totalt värdelöst), men lär ändå vara rätt mediokert. Gametrailers har en rätt ingående videorecension: http://www.gametrailers.com/video/review-hd-iron-man-2/100072

    Licensspelen är som Lars säger allt som oftast riktigt dåliga, men det känns ändå lovande att speltillverkarna börjar använda sig av manusförfattare från serievärlden för både licensspel och riktiga IP:s (Intellectual Properties).

  5. Jonas says:

    Tillägg: Dock så räddar ju inte det bästa manus ett dåligt spel.

  6. free microsoft points code…

    Bulletstorm och Rick Remender « Shazam.se…

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...