Recensioner

Balladen från norr, första delen

torsdag 6 januari, kl 15:23 av 0 kommentarer

Tristán Valdivia lever på lånad tid enligt läkarna. En liknade till och med hans hälsotillstånd vid den andra republiken: ”Idag är du här, men om du missköter dig trillar du av pinn”. Men Tristán har slutat lyssna. Även om hans ständiga hosta är bedrövlig, och hans hy gulaktig med mörka ringar under ögonen så tänker han inte sluta dricka eller röka. Han har accepterat att sjukdomen förtär honom och han har gett upp sina ideal och socialistiska drömmar om en bättre värld. Tristán säljer sin andel i bokförlaget, som ändå varit en förlustaffär eftersom ingen verkar vara sugen på att läsa spanska översättningar av ryska poeter, packar sina väskor och lämnar Madrid för att återvända hem. Till norra Spanien, Asturien, där hans far, markisen av Montecorvo, driver gruvor där arbetarna tröttnat på låga löner och vidriga arbetsvillkor och förbereder sig för revolt. Den ”lille markisen” är på väg hem…och inget kommer någonsin mer bli sig likt i hans värld.

Första delen av Alfonso Zapicos La balada del norte kom ut 2015 och är en historia som utspelas i hans uppväxtregion Asturien under de dramatiska åren strax innan spanska inbördeskrigets utbrott 1936. Zapicos epos har hittills kommit ut med tre delar med en fjärde på gång och den är även en del av Palabra förlags spännande utgivning av spanska serieböcker på svenska, som innefattar Emilio och glömskan av Paco Roca och Tant Wussi av Katrin Bacher och Tyto Alba samt del två och tre av Balladen från norr under 2022 och även Slumpens spår av Paco Roca under samma år.

Balladen från norr är en berättelse om kärlek, klasskamp och uppror med allt vad det innebär. I centrum står tre personer: Tristán, markisens priviligerade enda son, som sympatiserar med vänstern men slutat vara en idealist på grund av sin dåliga hälsa; Apolonio, lagbas i gruvan Santa Aurelia, som respekteras och vördas av alla arbetare i gruvan oavsett politisk färg men som själv hatar politik samt hans dotter Isolina, som jobbar som hembiträde hos markisen.

Fast Apolonio avskyr det politiska spelet och snacket bland arbetarna om revolution så kan han inte blunda för de eländiga förhållandena för gruvarbetarna och deras familjer. Den usla lönen, bristen på mat, sjukdomar och ständiga olyckor i gruvan plågar honom och till slut når orättvisorna en punkt där Apolonio tar ställning. En ställning utan återvändo.

Isolina och Tristán fattar sakta men säkert tycke för varandra trots att de kommer från diametralt motsatta samhällsklasser och obönhörligt hamnar på var sin sida i den stundande revolten. Kärleken till Isolina ger Tristán lust att leva igen men dramat blir ännu mer komplext eftersom han själv är en paradox med sin adliga bakgrund och socialistiska värderingar och Zapico väver skickligt ihop alla dessa trådar om lojaliteter, familj, klasstillhörighet och uppror samt kryddar berättelsen med väl utmejslade, levande karaktärer som känns helt äkta.

Manus: Alfonso Zapico
Illustration: Alfonso Zapico
Förlag: Palabra förlag
Betyg: 4+/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...