The Book Tour

torsdag 7 april, kl 14:58 av 0 kommentarer

Den brittiske författaren G.H. Fretwell är på bokturné men inget går som planerat. Hans väska innehållandes exemplar av hans nya bok blir stulet på stationen, ingen dyker upp vid hans signeringar och hans inkvartering försämras gradvis varje natt och så även hotellens standard. Den tragikomiske Fretwells misslyckade bokturné börjar som en härligt frustrerande fars men tonen i Andi Watsons seriebok blir alltmer olycksbådande när den lite frånvarande och menlöse protagonisten anklagas för flera seriemord som satt staden i skräck.

The Book Tour är den brittiske serieskaparen Andi Watsons första seriebok för en vuxen publik på nära 20 år och innefattar flera lager av brutal brist på kommunikation och saknad. Fretwell lyckas bibehålla sin artiga och trevliga fasad trots att han nonchaleras eller negligeras av sin omgivning och där den obehagliga känslan av missförstånd är ömsesidig mellan författaren och de han träffar under sin bisarra bokturné. Ironiskt nog handlar Fretwells nya bok – Without K – om en försäljare av encyklopedier som upptäcker att volymen för bokstaven K, och även hans hustru Kaye, har försvunnit, men ingen är intresserad av att köpa hans bok om det som gått förlorat. Känslan av stressig mardröm förstärks också av det faktum att Fretwell varken kan få kontakt med sin förläggare eller sin unge son när han väl lyckas ringa hem.

Watson har en härligt minimalistisk stil som funkar alldeles utmärkt till denna Kafka-liknande och underfundiga berättelse om bristen på kommunikation i en ogästvänlig värld, där till och med de kullerstensbelagda gatorna och mörka gränderna ekar tomma av tystnad.

Manus: Andi Watson
Illustration: Andi Watson
Förlag: Top Shelf Productions