Recensioner

Petrograd

måndag 2 maj, kl 22:31 av 0 kommentarer

(Alexander har läst Petrograd i nytryck).

Då har jag äntligen fått nöjet att sent omsider läsa Tyler Crooks debut som serietecknare: Petrograd från Oni Press i samarbete med författaren Philip Gelatt. Denna valde jag bort när den ursprungligen kom ut 2011 då detta var okända serieskapare för mig. På det årtionde som har förflutit sedan dess har Crook blivit en av mina absoluta favoriter där han bland mycket annat tog över Mike Mignolas B.P.R.D. hos Dark Horse Comics när Guy Davis tackade för sig, vidare samarbeten med Oni Press följde med The Sixth Gun med Cullen Bunn och Brian Hurtt, samt tillbaka på Dark Horse med Harrow County, också i samarbete med Bunn.

Denna utgåva är nu tillbaka i nytryck för första gången i så kallad softcover med nytt omslag och en introduktion av den välrenommerade historikern David R. Stone. Petrograd är en serie för alla som gillar historisk realpolitik och krigshistoria där man alltid sätter det mänskliga perspektivet främst. Det närmaste jag kan komma i jämförelse är Jason Lutes mästerliga svit Berlin från förlaget Drawn & Quarterly som beskriver perioden i Tyskland mellan första och andra världskriget under Weimarrepubliken.

I denna lika fantastiska serie befinner vi oss i Ryssland 1916 under det första världskriget där Grigori Rasputin har tsarinnans största förtroende, vilket influerar tsaren att i skymundan skapa en separat fred med Tyskland, vilket skulle vara förödande för fransmännen och engelsmännen. Det är under denna era då Sankt Petersburg under en kort period går under namnet Petrograd, innan den sedan bytte namn till Leningrad.

Denna serie utgår helt från historiskt korrekta händelser då yttre krafter kommer samman för att undanröja Rasputin, med den skillnaden att man också för in fiktiva moment för att fritt kunna skapa en egen berättelse om framförallt den engelska underrättelsetjänsten och deras roll via agenten Cleary. Det är hans perspektiv tillsammans med den lägre klassen, som alltid offras i krig, som förs fram tillsammans med aristokratin, som står över och kommer undan, samt andra politiska krafter som ropar efter revolution. I detta minfält känner Cleary mer och mer hur snaran dras åt kring sig själv och som läsare blir det en nervig och klaustrofobisk läsning som följer.

Ett mästerverk som varmt rekommenderas och det är imponerande att se hur väl Crook behärskar seriemediet så här tidigt och samspelet med Gelatts manus är så perfekt det bara kan bli.

Manus: Philip Gelatt
Illustration: Tyler Crook
Förlag: Oni Press
Betyg: 5/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...