Recensioner

Serieböcker 2018: Young Frances av Hartley Lin

torsdag 21 mars, kl 16:05 av 0 kommentarer

Notarien Frances Scarland är en arbetsnarkoman som lider av insomnia och är väldigt bra på sitt jobb samtidigt som hon tvivlar på om det är det rätta för henne. När Frances befordras till assistent till en av de mest ökända delägarna av en av Torontos många advokatbyråer på Bay Street verkar hon gå en strålande framtid till mötes – vare sig hon vill eller inte, men när hennes trygga punkt i livet, Frances impulsiva och bohemiska bästa vän och rumskompis Vickie, får en TV-serieroll i Los Angeles börjar hennes förvirrade existens sakta men säkert krackelera. Är hon fången i ett liv som aldrig kan ge henne lycka eller är det det här som är lycka?

Listan över skickliga kanadensiska serieskapare är lång med bland andra namn som Seth, Bryan Lee O’Malley, Steve McNiven, Karl Kerschl, Emily Carroll, Julie Doucet, Jillian Tamaki och Jeff Lemire bara för att nämna några. Till den listan skulle jag också lägga Hartley Lin som under pseudonymen Ethan Rilly skapat serien Pope Hats som prisbelönats med både Doug Wright, Ignatz och ett Joe Shuster Award. Nu har förlaget AdHouse Books get ut Young Frances som är en fin inbunden samlingsutgåva av Pope Hats #2, #3 och #5, för första gången under hans riktiga namn, där vi får följa den introverta och grubblande Frances som måste hitta sig själv när hennes bästa vän plötsligt reser till Hollywood.

Young Frances är en typisk slice-of-life-berättelse tecknad i en härlig svartvit klara linjen-stil som mest utspelar sig på en stor advokatbyrå där dagens bonus i ett nafs kan förvandlas till morgondagens avgångsvederlag, alla är fixerade av storleken på sitt kontor, alla skyr rum 25-H som pesten (eftersom det är det enda konferensrummet med plats för tre personer vilket innebär att om man blir kallad dit så är det för att få sparken), där man ser sina kollegor oftare än sina familjer och där arkivrummet förvandlats till något slags inofficiellt vilorum där man kan försöka stjäla några ögonblicks sömn eller rida ut en panikattack.

Den som verkar bry sig minst om att imponera på andra är Frances vilket gör att hon omedvetet alltid gör ett bra jobb ifrån sig vilket slutligen uppmärksammas av den excentriske Marcel Castonguay, en av byråns delägare med en imponerande kroppshydda och som dessutom verkar bli större och större under handlingens gång. Den Daddy Warbucks-liknande Castonguay äger ingen dator, tar gärna ett yogapass på kontoret, dikterar långa promemorior och bor i en flådig hotellsvit i samma byggnad som byrån som han når via köpcentret på bottenvåningen vilket gör att han i stort sett aldrig lämnar huset och alltid är ett stenkast bort. Den skräckinjagande fasaden visar sig dock dölja ett stort hjärta som beundrar Frances skicklighet och längre fram visar det sig också att han till och med är mänsklig.

Vänskapen mellan Frances och Vickie är berättelsens kärnpunkt för trots att de inte kunde vara mer olika så är de bägge två beroende av varandra. Den chosefria och ständigt festande Vickie verkar glida genom livet som på en räkmacka när hon landar en eftertraktad skådespelarroll i den nya TV-serien ”Bad Prosecutor” där hon spelar TV-seriens huvudroll som är en rättfram advokat på dagarna och en fruktad och skoningslös vigilante på nätterna. Men trots intrycket att hon är en överbegåvad slarvmaja så har hon lika mycket funderingar om sig själv och sitt liv som Frances och det är det som gör deras förhållande så fint och äkta. Frances ser sig själv som en ställföreträdande mamma till Vickie men i slutändan visar det sig att de behöver varandra lika mycket.

Hartley Lins dialog är briljant och hans teckningsstil är så behaglig och följsam att man direkt sugs in i berättelsen och efter ett tag glömmer bort att alla figurer har pepparkaksögon och Tintin-näsor. Young Frances är ytterligare en höjdare från 2018 och jag hoppas verkligen att vi inte har sett det sista av Frances och Vickie. För er, inklusive mig, som vill ha mer av Hartley Lin så kommer hans sjätte nummer av Pope Hats ut i juni 2019 och seriens innehåll låter som följer: ”Hartley Lin’s most candid work to date. Having discarded his former pen name, Lin narrates ”Shapeshifter,” about a period of rapid change in his life that in-cludes moving to the woods outside Montreal and the intense first months as a new parent. A novel and intimate account of the passage of time.”

Manus: Hartley Lin
Illustration: Hartley Lin
Förlag: AdHouse Books
Betyg: 5/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...