Intervju

Shazam.se intervjuar: Lisa Wibom

tisdag 16 februari, kl 08:10 av 15 kommentarer

lou1Lisa Wibom har startat Wibom Books och hon har hittills gett ut de två första delarna av Julien Neels storsuccé Lou, Dagboksdagar och Sommarblues. Vi på shazam.se blev nyfikna på vem Lisa Wibom är och varför hon startat ett förlag. Nedan stillar Lisa vår nyfikenhet:

Du kan väl börja med att berätta om dig själv! Jag heter som sagt Lisa Wibom och bor i Stockholm, Aspudden. Jag jobbar som kategoriansvarig på Bokus och på fritiden driver jag sedan i våras bokförlaget Wibom Books. Eftersom min mamma kommer från Frankrike så har jag tillbringat alla mina somrar på familjens lantställe i Loire. Min morbror hade ett serieantikvariat i Paris och när han tragiskt omkom i en bilolycka så flyttades hela seriesamlingen till landet. Jag och mina syskon älskade att botanisera bland dessa hundratals serier som bestod av allt mellan böcker från tidigt 1900-tal fram till modern tid. Jag kunde ju inte alls läsa eller förstå franska så under åratal tittade jag bara på bilderna. Texterna har jag läst först på senare år och det har varit kul att se hur mycket jag ändå förstod av innehållet men hur mycket som också kommer fram via texten. Det var i alla fall där under barndomen som mitt serieintresse grundlades.

Vad har du arbetat med tidigare? Allt från barnskötare till biografmaskinist men sedan jag blev färdig bibliotekarie har jag arbetat inom bokbranschen men på leverantörssidan dvs. Seelig och BTJ. Då har jag katalogiserat och producerat bokinformation som sedan återförsäljarna använt i sina system. Sedan 3 år arbetar jag som sagt på Bokus/ Akademibokhandeln.

Hur föddes idén till ett eget förlag? Länge funderade jag på att öppna en seriebokhandel och hade kommit ganska långt i mina planer men det är ju ändå ett stort (finansiellt) steg att starta en butik. Idéen och viljan finns faktiskt fortfarande kvar. Jag funderade länge på förlag men var faktiskt inte alls lockad av just den idén. Nu kan jag inte minnas varför eftersom detta är detroligaste jag gjort! Det var helt klart Lou som gjorde att jag startade förlaget. Inte tvärtom.

Varför valde du Lou som din första titel? Eftersom jag är intresserade av serier och speciellt (har det visat sig) serier för barn & unga så har jag köpt en del sådant och jag fann Lou på engelska och köpte den och blev helt överväldigad. Senare – i Angoulême 2009 så fann jag alla böckerna på franska och fin en bra kontakt med förlaget. Det var nog en blandning av tur och slump att det gick så bra med allting. Jag var överväldigad av Lou och så fanns det ett förlag som inte alls tyckte det var problem att samarbeta med en helt oetablerad aktör – utan tvärtom. Allt gick otroligt smidigt. Med Lou var det inget stort beslut att starta förlaget.

Vad hoppas du det innebär att Lou kommer att visas i SVT i vår? Det är klart att eftersom jag i princip saknar budget för marknadsföring så är ju det jättebra men det är viktigt för mig är att böckerna skall stå för sig själva och att jag inte hade vågat ta steget om jag varit beroende av en TV-serie. Men nu har jag förstått att för återförsäljarna är det jätteviktigt. Det är klart att det vore roligt om TV-serien kan leda till att fler upptäcker böckerna om Lou.

lou2Vad anser du det är som gör Lou så bra? Lou är en stark tjej och en positiv förebild för läsarna. Historierna är vardagliga och tar upp svåra ämnen utan pekpinnar samtidigt som det finns mycket humor, dvs. en fin blandning mellan komik och allvar. Bilderna innehåller många detaljer och man kan verkligen fördjupa sig i text och bild. Böckerna är sådana som man gärna återkommer till och man kan alltid finna nya korsreferenser och detaljer. Till exempel fotografiet som de tar tillsammans med mormodern i Lou 1 återfinns på hennes byrå i Lou 2. Musikreferenserna är också många. När jag fann Lou så kände jag starkt att man inte behöver varken gilla serier eller vara en van serieläsare för att gilla Lou. Detta ser jag nu bevis för hela tiden då folk och barn berättar hur mycket de tycker om böckerna.

Vilken målgrupp riktar sig Lou till? Den marknadsförs för ålder 9-12 men jag vet att det är betydligt fler som läser. Man kan ju också uppfatta det som om den endast vänder sig till tjejer men man får inte låta det rosa omslaget på del 1 förvilla. Jag vet många pojkar som har slukat böckerna.

Hur har du gått tillväga för att uppmärksamma potentiella konsumenter på Lou? Oj, den svåraste biten. Jag har skickat recensionexemplar, det har just bloggats och faktiskt twittrats om böckerna och jag har använt facebook. Recensionerna har det ju inte blivit så mycket med förutom en mycket fin recension i Expressen och BTJ-häftet.

Vad är den största utmaningen för Wibom Books? Att nå ut med böckerna och hitta läsarna. Det är mycket svårt att få recensioner trots samtal, brev och recex. Tack vare internet har det ändå gått hyfsat bra och förhoppningsvis skall många bäckar små…. Att få det att gå ihop ekonomiskt att naturligtvis en följd av det första. Säljer inte böckerna så är det svårt att ge ut nya böcker.

Valde du medvetet Books för eventuella lanseringar utomlands eller varför valde du ett engelskt ord? Nja, det var nog faktiskt för att jag tänkte att jag skulle ha mycket kontakt med utländska förlag. Det fanns ingen tanke på konsumenter alls eller hur de skulle uppfatta förlaget vilket jag inser nu att jag kanske borde tänkt igenom.

Du använder termen grafiska noveller på din hemsida, varför valde du den benämningen och inte serieromaner? Jag har mest hört det engelska ordet graphic novel som blivit grafiska noveller på svenska. Det är också många som reagerar negativt när de hör ordet serier. Ett närstående barn i min familj fick inte recensera en serie i skolan eftersom det inte var riktig litteratur till exempel och jag har ju märkt av ganska tydligt omgivningen reaktioner när jag nu ger ut serier. Samtidigt säger ju ändå serieromaner mer om vad det är. Tycker att det är en bra term så jag kanske byter…

Har du någon ytterligare titel som du planerar att ge ut under året? Det finns en del saker som jag verkligen skulle vilja ge ut men det är i dagsläget inget klart och jag kommer nog att försöka att i lugnt tempo arbeta på flera projekt parallellt.

Varför tror du att det ges ut så få nya titlar som riktar sig till barn och unga idag? Dels är det en kostnadsfråga för de stora förlagen – att det blir svårt att få ihop på sista raden när alla anställda fått sitt och sedan saknas kunskap eller intresse hos förlagen kring serier. Jag får för mig men jag kanske har fel att ett intresse för serier är något som grundläggs i ganska tidig ålder.

Hur ser du på den övriga svenska serieutgivningen idag, är det något du saknar? Vi har många bra serietecknare i Sverige och bra serieförlag, där känns det som om det har hänt massor de senaste åren och serier har ju också fått mycket större uppmärksamhet i media etc. Däremot kunde man arbeta mer på en bred front att just nå ut till skolor, bibliotek etc. för att verkligen få upp intresset för läsandet av serier. Om man skall lyckas med det så behövs serier som vänder sig till andra målgupper än vad som representeras idag. Så fler serier för barn och unga.

Vilka serier läser du själv idag? Just nu har jag en stor hög med böcker som jag köpte i Angolême men annars läser jag mycket svenskt, det finns som sagt många bra. Annars gillar jag Craig Thompson, Alison Bechdel, Daniel Clowes. Har också läst en del av Jirô Taniguchi. Jag gillar den självbiografiska formen.

gastonHar du några favvo-serieskapare eller favvo-serier? Det finns så otroligt många men jag återkommer ofta till sådant jag läste förr och det är såklart Tintin, Lucky Luke, Prins Valiant, Gaston, Modesty Blaise. Claire Bretecher har också alltid varit en stor favorit.

Du är ju nyss hemkommen från Angoulême, hur var det att vara där? Det var andra gången jag var där och det är så inspirerande att gå omkring bland alla förlag som ger ut så mycket serier. Man blir överväldigad över att det finns så mycket, för alla smaker och tycken. Det finns för barn, unga, vuxna, gamla och alla genrer man kan tänka sig. Gillar också att festivalen både är öppen för allmänhet och professionella och alla möts och alla gillar serier.

Kommer du att medverka på SPX i vår? Har just börjat fundera på detta så det kan jag i nuläget inte svara på.

Tack för intervjun. Shazam önskar dig lycka till!

Kommentarer

  1. Henrik Ö says:

    Tung intervju! Oerhört kul att läsa om en ny entusiastisk aktör på den svenska seriemarknaden.

  2. Håkan / Wakuran says:

    Soft, även om jag också har litet problem med uttrycket ”grafiska noveller”.
    Oavsett om det används, känns det ändå som en misslyckad översättning.

    Men det är positivt med nya barn- och ungdomsserier på marknaden. Det har saknats annat än Bamse och ”Saurday Morning Cartoons” på sistone.

  3. Johan says:

    Väldigt bra intervju och intressant intervju. Det behövs fler serieförlag i Sverige rent generellt och särskilt ett som kan visa att barn- och ungdomsgenren, och serier i största allmänhet, inte bara behöver betyda Bamse eller Kalle Anka. Så jag önskar Wibom Books all lycka i framtiden.

    Sen har jag precis som Håkan problem med uttrycket ”grafiska noveller” och håller med om att det är en misslyckad översättning. Tycker att grafiska romaner är en mycket mer bättre och mer direkt översättning av graphic novel.

  4. Håkan / Wakuran says:

    ”Serieromaner” som nämns i intervjun är det begrepp som Seriefrämjandet föredrar. Litet mindre krångligt.

  5. Simon says:

    Intressant intervju. Och jag rekommenderar verkligen alla serieläsare att skaffa Lou!-böckerna; de är riktigt, riktigt bra barn/ungdomsböcker.

  6. Andreas says:

    Tummen upp för intervjun och Lisa och hennes förlag. Det jag sett av Lou har gett ett positivt intryck, ska se till att införskaffa böckerna så snart som möjligt.

  7. kitt marteng says:

    ska kanske köpa böckerna läsa för mina fritidsbarn

  8. […] Wibom Books ska ge ut Lou! 3: Busskyrkogården av Julian Neel. En intervju med förläggaren Lisa Wibom finns här. […]

  9. […] förhoppningsvis slår den i Sverige också. För mer om Lou! och Wibom Books kolla in vår intervju med Lisa Wibom. Illustration: Julien NeelFörlag: Wibom BooksBetyg: […]

  10. amanda says:

    men graphic novel måste ju betyda grafisk roman och inte novell? en ganska stor skillnad. men novell kanske passar in på lou, vad vet jag! den verkar intressant oavsett.

  11. Håkan / Wakuran says:

    Nja, visserligen finns det exempel i engelska på sporadisk användning av ”graphic novellas”, som mer skall motsvara ”grafiska noveller”, men det känns inte helt rätt.

    Å andra sidan tycker jag fransk-belgiska albumserier utgår från en annan tradition än den amerikanska, där man i stort sett lappar på benämningen ”graphic novel” på allting som inte är rena serietidningar.

    Eller tja, för att förtydliga, jag tycker serier som Tintin, Spirou, Asterix och Lucky Luke m.fl. är bra serier, men det känns väl pretto att kalla dem för graphic novels eller serieromaner (som man ofta gör i anglofonin). En serieroman för mig är t.ex. Maus eller Acme Novelty Library, mycket större i omfång och ambitiösare i anspråk.

  12. […] Förläggaren Lisa Wibom, Wibom […]

  13. […] Lou!, samtal om svenska barnserier kl 14 med bland andra Jennie Warg från Positiv förlag och Lisa Wibom samt avslutningsvis lite tips från Tivoli-tecknaren Annika Giannini hur man gör serier för barn […]

  14. […] som numera har åtminstone ett par år på nacken i de flesta fall så är den klart bästa den med Lisa Wibom som driver Wibom Books, mest tack vare Lisas svar. Bland de ambitiösaste projekten får nog Den […]

  15. mouse click the up coming web site

    Shazam.se intervjuar: Lisa Wibom « Shazam.se

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...