Sylvain Runberg föddes 1971 i Tournai och växte sedan upp i Provence, Nuförtiden delar han sin tid mellan Sverige och Frankrike. Albumförlaget ger ut Hammerfall och Cinebook ger ut Orbital på engelska. Den vanligaste frågan han fått från journalister (dock inte eder amatör) är hur många album han fått publicerade, hur många album som sålts och hur många språk de översatts till. Svaret är 22 album som tillsammans sålts i 230 000 ex och översatts till sju språk (engelska, tyska, franska, holländska, svenska, spanska och italienska).
Hur kom det sig att du började skriva seriemanus? Av en slump. Jag hade skadat mig och under flera månader 2001 kunde jag inte röra mig så mycket så jag var tvungen att fördriva tiden med något. Jag började skriva, gillade det och fortsatte. Några år senare skickade jag manusen till olika förlag och flera antogs på kort tid och 2004 kunde jag lämna mitt arbete i förlagsbranschen som inte hade något att göra med att skriva manus och blev författare på heltid.
Albumförlaget publicerar för närvarande Hammerfall och har hittills hunnit med två delar. Hur fick du idén och hur påbörjade du arbetet med serien? Jag älskar historia i allmänhet. De serier som hittills publicerats om vikingar i Frankrike har aldrig varit särskilt trogna hur den skandinaviska civilisationen såg ut då. Stereotypen av en okunnig blodtörstig barbar med hornbeprydd hjälm är en kliché som fortfarande frodas i Frankrike. Jag tänkte att det skulle vara intressant att skriva en berättelse som tar sin utgångspunkt i historiska realiteter . Det var så det började.
Var du inspirerad av någon serie, bok eller film om vikingar? Inte egentligen. Min inspiration kommer från historiska och mytologiska studier, speciellt den franske Skandinavien-experten Regis Boyer som är känd över hela världen för vad han har uppnått i studierna av tidigare civilisationer i norra Europa.
I Hammerfall placerar du historien i den kontext av Karl den Stores uppgång men du har också lagt till de icke-mänskliga varelserna skanjer och funndinner. Vad hade du för tanke kring att lägga in ett fantasy-element? Min tanke var att gudar och övernaturliga varelser var naturliga delar av vardagslivet för de människor som levde i Skandinavien på den tiden. Jag vill ta den tanken till dess logiska slut, nämligen att dessa varelser faktiskt existerade. Jag hade faktiskt en bok i tankarna när jag bestämde mig för att göra detta och det var American Gods av Neil Gaiman som hade det här angreppssättet som jag gillade. Så det är en bok jag inspirerats av.
Inom fantasy är det vanligare att man hittar kvinnor i mindre konventionella roller, i Hammerfall som utspelar sig i en historisk kontext, förefaller rollerna mer konventionella (och historiskt korrekta). Vad har du för tankar kring detta? Oavsett historiens kontext, om den är historisk, nutida, science-fiction eller fantasy, så vill jag säkerställa att situationerna är realistiska. Så var också fallet med rollerna för kvinnorna i Hammerfall. Min poäng är att när det gäller fiktion i allmänhet, oavsett om det är serieromaner, filmer, böcker, tv-serier, kommer de vanligaste klichéerna från sexism och speciellt kvinnohat. Jag tycker att kvinnorollerna i berättelsen skiljer sig från en del av klichéerna som beskrivits ovan om vikingar. Även om de inte ansågs vara mäns jämlikar så hade kvinnor moderna rättigheter såsom rätt till skilsmässa och rätt att ärva stora tillgångar och hade en erkänd plats i de skandinaviska samhällena på den tiden.
Hur många delar planerar du att Hammerfall ska omfatta? Hammerfall är en berättelse i fyra delar. Hammerfall publicerades i Frankrike mellan 2007 och 2009.
Kan du berätta lite om de serier som du arbetar med för närvarande? Jag arbetar för närvarande på åtta olika projekt. Det är Face Cachée med Olivier Martin som är en psykologisk thriller som utspelar sig i dagens Tokyo och där den andra volymen kommer att publiceras under 2010. Jag har just skrivit klart manuset till det femte albumet av Orbital, en science-fiction serie jag gör med Serge Pelle. Jack le Regicide är ett historiskt projekt tillsammans med Thibaud Rochebrune som utspelar sig på 1700-talet, det första albumet ska publiceras under 2010. Les Carnets de Darwin med Eduardo Ocana är en historisk thriller med Charles Darwin som huvudkaraktär, det andra albumet publiceras under 2010. Reconquêtes med Francois Miville-Deschênes är ett projekt som blandar historia och fantasy och handlar om det skyttiska folket och de sarmatianska krigarna som gav upphov till legenden om amazonerna, den första volymen kommer att publiceras under 2010. Francois Sans Nom skriver jag tillsammans med Sylvain Ricard och Marco Bianchini tecknar. Francois Villon, en berömd fransk poet på medeltiden är den elake huvudpersonen, han är känd för sitt kriminella leverne och projektet är även inspirerat av nordisk och grekisk mytologi. Konungar tecknas av en kines och kommer att publiceras under 2010. Ett emotsett projekt är Les Brigades Rezo som också ska publiceras nästa år. Det finns också andra projekt som är igång men det finns inga avtal så jag nämner dem inte nu.
Hammerfall publiceras för närvarande i Sverige och din science-fiction serie Orbital publiceras på engelska. Kommer det några översättningar framöver på språk som den genomsnittlige svenske läsaren behärskar (danska, norska och engelska)? Les Carnets de Darwin kommer att publiceras på engelska under 2010. Jag vet också att olika förläggare i Sverige är intresserade av att ge ut London Calling som är en thriller som utspelar sig i Storbritannien under det tidiga 90-talet under indipopens storhetstid, det sista albumet publicerades i Frankrike i år. Det finns även intresse för Face Cachée som utspelar sig i Japan i nutid. Jag hoppas att det sker.
Kan du berätta om Les Chemins de Vadstena och hur du fick idén till albumet? Redaktören frågade mig om jag hade en idé för en spökhistoria och jag hade just stött på ett märkligt vittnesmål som en svensk präst gav 1602. Det rörde uppdykandet av en vit dam som han iakttagit på en smal stig. Jag trodde att det här var en nutida myt sammankopplad med bilåldern. Allting startade därifrån.
Eftersom Sverige är ett litet land tenderar svenskar att bli helt till sig när Sverige nämns i t.ex. en film eller serie. Har du några andra idéer till serier som utspelar sig i Sverige? Inte så litet! Sverige är det tredje största landet i Västeuropa och världsledande när det gäller design och rock, pop och metal! Men visst, det kommer fler historier. Huvudkaraktären i Jack le Regicide är en ung svensk som fascineras av tidens alla nya idéer och reser världen runt under franska revolutionen. Konungar utspelar sig i Sverige under vikingatiden men är helt klart fantasy så förvänta er inte en historiskt korrekt tolkning. Vi har bestämt oss för att skapa vår egen antika värld. Jag skriver dessutom en thriller som utspelar sig i det nutida Stockholm, den kommer troligtvis att tecknas av en svensk tecknare men det är för tidigt att prata om det.
Hur får du oftast idén till en ny serie? Börjar det med en speciell karaktär eller scenarier eller bestämmer du dig för att skriva något i en speciell genre? Det kan förstås börja med vad som helst. En konversation jag har med vänner. Någon jag sett på gatan eller en sång. Men överlag så utgår idén från historiska referenser eller dagens verklighet. Till exempel är Orbital ett science-fiction projekt men den huvudsakliga inspirationen kommer från dagens geopolitiska verklighet. Vad gäller genre så är det inget som påverkar hur jag funderar kring mitt skrivande. En historia som utspelar sig i en fantasivärld måste vara lika trovärdig som en samtida självbiografi eller en dokumentär. Det är inte genren som definierar kvalitet. Så är det för skönlitteratur, filmer, teater, tv-serier och det gäller också för graphic novels (eller comics, manga, serier, serieromaner, bandes dessinées eller vad du vill kalla det). Det är ett medium för att berätta en historia liksom de andra.
Hur ser en typisk arbetsdag ut? Jag arbetar normalt från nio till sex, måndag till fredag, hemma, på ett kafé eller hos någon vän som också frilansar. Ungefär 70 % av tiden skriver jag men jag letar också efter dokumentation och pratar med förläggare eller de olika tecknare jag arbetar med. Pratar om nya sidor de skickat till mig eller nya manuskript jag skickat till dem… eller så svarar jag ibland på intervjuer. Men givetvis kommer de flesta nya idéer upp under andra omständigheter som på tunnelbanan, på en fest, under en joggingtur eller när jag shoppar. Då måste du förstås skriva ner det någonstans direkt för att inte glömma det. Och det är varför smartphones förändrat mitt liv! 🙂
Har du läst några riktigt bra serier (BD, manga, serieromaner) på sistone? DMZ av Brian Wood och Riccardo Burchiello, Walking Dead av Robert Kirkman och Charlie Adlard, Un Monde Formidable av Inio Asano, Transmetropolitan av Warren Ellis och Darick Robertson, Hey Princess av Mats Jonsson,. Jag försöker läsa Einsteins fru av Liv Strömquist och Gängkrig 145 av Jens Lapidus och Peter Bergting men min svenska är verkligen dålig så det är en rejäl utmaning! Men jag jobbar på det.
Vilka seriemanusförfattare är dina favoriter? Warren Ellis, Inio Asano, Naoki Urasawa, Brian K. Vaughan, Alan Moore, Neil Gaiman, Luc Brunschwig, Larcenet, Joe Sacco bland andra.
Vilka andra författare (skönlitterära) hämtar du inspiration ifrån eller bara gillar? Det finns en hel del svenska författare som jag verkligen gillar som Henning Mankell, Åke Edwardson och Karin Alvtegen. Jag gillar Arnaldur Indridason också. Men jag gillar dessutom verkligen den nya generationen tv-serier från HBO: Sopranos, Six Feet under, The Wire och Rome. Det är en viktig inspirationskälla för mig när det gäller manusskrivande.
Som jag förstått det delar du din tid mellan Sverige och Frankrike. Så hur är din svenska? Jag tror jag redan svarat på den frågan 🙂
Shazam tackar för intervjun och hoppas att fler serier av Sylvain Runberg ges ut på svenska.
Kul intervju Rikard! Intressant att höra från någon som jobbar såpass konsekvent med historiska serier (eller åtminstone serier som har en historisk bakgrund).
…finns även på danska 🙂
Väldigt bra intervju Rikard!
[…] 4/11 Manusförfattaren Sylvain Runberg. […]
[…] Sylvain Runberg Teckning: Boris […]