The Sixth Gun Book 2: Crossroads

torsdag 1 september, kl 21:48 av 1 kommentar

SixthGun7Jag recenserade första volymen av skräck-western-action-serien The Sixth Gun här, och nu har jag den stora glädjen att meddela att volym 2 (som samlar #6-11), Crossroads, nu finns ute – och den är minst lika bra som ettan.

Drake Sinclairs och Betty Montcriefs äventyr fortsätter den här gången i New Orleans, och då är det som alla förstår en riktig lågoddsare att det ska bli en enda soppa av voodoo, zombies och annat jävelskap – plus att Bunn & Co introducerar en ny bra karaktär, den skälmske gunslingern Kirby Hale (en figur som alldeles säkert kommer återkomma i framtida delar av The Sixth Gun). Det är bra, för efter vol 1 tyckte jag att persongalleriet kunde må bra av att utökas och fördjupas lite – förutom Hale får vi också träffa voodookungen Henri Fournier, mystiske hårdingen Brother Roberto, samt förstås ett menageri av övernaturliga antagonister, alla härligt slibbigt gestaltade av Brian Hurtt. Bunn har fått upp ångan i sitt världsbyggande (dessutom presenteras mer backstory kring de magiska revolvrar Sinclair och Montcrief kommit i besittning av) och det växer mer och mer fram en underhållande blandning av cthuhoid och biblisk skräck som ram för de två motvilliga ondskebekämparnas äventyr.

Jag gillar också hur genreblandningen The Sixth Gun mer och mer utvecklas till att bli en smart äventyrsserie i första hand (sådana är man inte direkt bortskämd med från de amerikanska förlagen, mainstream såväl som indie). Skräckelementen hämtar mer inspiration från Hellboy och andra Mignola-förlagor än från traditionell skräcklitteratur (på det sätt som mer genuint skrämmande Locke & Key t ex gör) – monstren Sinclair & Co stöter på är för explicita och överdrivna för att man ska bli rädd för dem, men som passar perfekt för att bygga en rafflande actionscen (parallellfighten där Drake och Becky konfronteras med en jätteorm respektive en panter är ett bra exempel). Bakgrundshistorien om de sex revolvrarna läner också The Sixth Gun klassiska skattjakts-element, vilket bara höjer betyget. Samtidigt är serien såklart fortfarande en western med allt vad det innebär av Pinkertons, dueller, kärva repliker och andra genrebyggstenar, alltid fantasifullt integrerade i den övergripande historien av Bunn och Hurtt. Det här är en serie som förtjänar mer uppmärksamhet, inte för att den bjuder på något särskilt djup utan för att den är en av relativt få titlar på USA-marknaden som erbjuder högkvalitativ serieunderhållning utanför trikåträsket. Nu när det finns två samlingar utgivna finns det inga ursäkter! Kolla in The Sixth Gun.

Manus: Cullen Bunn
Illustration: Brian Hurtt
Färgläggning: Bill Crabtree