Vinland Saga Book 1

onsdag 2 april, kl 21:53 av 0 kommentarer

kodansha-comics-vinland-saga-hard-cover-1För ett drygt år sedan skrev jag om Makoto Yukimuras vikingamanga Vinland Saga men först nu har jag läst den. Även om mitt mangaläsande minskat rätt drastiskt jämfört med för några år sedan så är det här en serie jag sett framemot ända sedan Bild & Bubbla hade en intervju med Yukimura för en fyra-fem år sedan. Huvudperson i Vinland Saga är Thorfinn, som ung på Island lyssnade han till Leif Eriksson och hans berättelser om ett land i väster men hans drömmar fick ett lika abrupt slut som hans barndom. När man först möter Thorfinn är han en dödlig krigare i tjänst hos legoknekten Askeladd och han bidrar i högsta grad till att vikingarna lyckas inta en befäst fransk by. Som belöning vill han ha en envig mot Askeladd, mannen som mördat hans far. Historien berättas sedan från Thorfinns barndom fram till förklaringen till hans djupa hat mot Askeladd.

vinland_saga_v01_p044_045Kodansha har samlat två volymer i en tjock inbunden utgåva som till skillnad mycket annan manga inte skäms för sig i bokhyllan. Insidan är lika trevlig som utsidan. Yukimura har verkligen ansträngt sig för att få det så rätt som möjligt. Jag är ingen expert på vikingatiden men jag tycker han lyckats bra med både miljöer och namn. Vinland Saga påminner en hel del om Wolfsmund som jag recenserade för ett tag sedan. Den är tecknad i vad jag skulle kalla en ”realistisk” mangastil med enbart enstaka karaktärer som är mer karikerade. Teckningarna är genomgående snygga och genomarbetade och rika på detaljer. Actionsekvenserna lämnar verkligen inget övrigt att önska. Yukimura har även lyckats bra med historien om Thorfinn och dennes hat mot Askeladd. Karaktärsteckningarna går inte på djupet men Thorfinns far sticker ut lite där med ett porträtt av en man som på grund av sina upplevelser har tagit avstånd från våld. Historien är rakt berättad och det mår Vinland Saga bara bra av. Vinland Saga är en riktigt bra vikingaserie med mod, svek och lojalitet och en huvudperson som jag förväntar mig utvecklas en hel del framöver. Andra samlingen finns redan ute och det blir definitivt att beställa den.

Illustration: Makoto Yukimura
Förlag: Kodansha