Recensioner

Lager på lager

torsdag 7 juli, kl 23:58 av 0 kommentarer

Den prisbelönta och hyllade franska serieskaparen Pénélope Bagieu – bland annat vann hon en Eisner 2019 för Brazen: Rebel Ladies Who Rocked the World och hon var en av tre kvinnliga serieskapare som nominerades till 2022 års Grand Prix i Angoulême – är en av mina största favoriter och hennes verk är alltid en fröjd att läsa. När det gäller översatta böcker av Bagieu på svenska kan man njuta av California Dreamin’ från Nubeculis (historien om sångerskan Ellen Cohen innan hon blev mera känd under namnet Elliot Cass och senare Mama Cass i popgruppen The Mamas & the Papas), hennes underbara tolkning av Roald Dahls barnboksklassiker Häxorna från Kartago samt, återigen på Kartago, hennes senaste och första självbiografiska verk: Les Strates som fått den svenska titeln Lager på lager.

Boken består av 15 olika berättelser från hennes barn- och ungdomsår, 15 stycken pusselbitar som när de fogas samman bildar ett porträtt av Bagieu själv som vuxen. Här får vi till exempel reda på varför hon inte skaffar en katt fastän hon avgudar dessa djur, varför det är bra att skydda sig när man har sex, att hon kan klara av vad som helst om hon får ett diplom (eller allra helst en medalj), att hon hatar kyla, att hon alltid kommer vara lillasyster för resten av sitt liv, att hon alltid tar det säkra före det osäkra och att hennes döda mormor alltid funnits vid hennes sida när det behövts.

Berättelserna är olika långa, tecknade i svartvitt och innehåller alla en perfekt knorr på slutet. Det som gör Lager på lager till ett litet mästerverk som väl förtjänar högsta betyg är hur skickligt Bagieu blandar små tramsigheter med svart humor och ibland avgrundsdjupt mörker samt hur lekande lätt hon behärskar seriemediet. Det senare gäller framförallt två berättelser med parallella handlingar som bägge två fått titeln ”Déjà-vu”: Den första skildrar övernattningar med pojkar när Pénélope var nio respektive 16 år – pojkar som inte lärt sig var gränsen för personlig integritet går – och den andra om två olika kvinnliga vänskaper som tog slut på grund av kärlek till samma kille men där den ena innebar att kontakten aldrig återupptogs så ledde den senare slutligen till en djup vänskap som håller än idag. Mest minnesvärda är den inledande kattberättelsen (som rörde mig till tårar), ett övergrepp i tunnelbanan, samt när hon drömde att hon hade en bror i tre dagar efter faderns bortgång.

Manus: Pénélope Bagieu
Illustration: Pénélope Bagieu
Förlag: Kartago
Betyg: 5/5

Skriv ett svar

Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...