Arkiv för kategorin ‘Lösnummer’

Recensioner

Dark X-Men #2

torsdag 17 december, kl 22:40 av 7 kommentarer

darkxmen2Halloj! Minns ni första numret av Dark X-Men från typ tre veckor sedan? Det var ju lite smått överrraskande en kul och skönt lättsmält läsning, och tack vare det så hamnade den på min prenumerationslista. Efter att nu ha läst nummer två så är det bara att konstatera att det var rätt beslut och att team Kirk och Cornell fortsätter att leverera bra underhållning i tecknad form. Det är lite lurigt att sätta fingret på exakt vad som gör Dark X-Men till en bra titel, men jag skulle tro att mycket är tack vare författaren Paul Cornells förmåga att skriva ett roligt manus utan att det för den delen behöver kännas fånigt. Dark X-Men med sitt persongalleri bestående av forna terrorister, mordiska psykopater och depressiva misfits hade även lätt kunna vara en mörk och tung serie, men Cornell balanserar sina karaktärer väl mot den historia som vi kastats in i och lyckas sätta dem i ett så pass skruvat och spännande scenario att deras udda och starka personligheter aldrig tar över eller känns för överdrivna. Mystique, Dark Beast, Mimic och Omega må kännas som en väldigt udda samling superindivider, men i jämförelse med H.A.M.M.E.R:s Psi-Division (Norman Osborns avdelning med klärvoajanter) så framstår Dark X-Men faktiskt som rätt normala. Du som kan din X-historia lär säkert känna igen Nate Grey aka X-Man på omslaget av det här numret, och det ska bli intressant att se hur Cornell klarar av att hantera en av Marvels allra mäktigast karaktärer i kommande nummer, särskilt med tanke på att både Mimic och Omega har förmågor som triggas av andras mutantkrafter. Kan nog bli en riktigt skön resa det här.

Manus: Paul Cornell
Illustration: Leonard Kirk
Förlag: Marvel
Betyg: 3+/5
Skriv en kommentar
Recensioner

Batgirl #5

torsdag 17 december, kl 17:37 av 0 kommentarer

batgirl5Nya Batgirl-serien tyckte jag började rätt lovande när jag recenserade den i augusti. Teamet Bryan Miller och Lee Garbett fick till en bra inledningen och introduktion till den nya Batgirl, Stephanie Brown. Men sen tyckte jag de tappade tempot och började lite smått famla i mörkret… Tills nu. Batgirl #5 är ett riktigt litet guldkorn av klassisk superhjälteserie. Inga onödiga krusiduller utan ett riktigt bra och underhållande nummer, och där de andra delarna av Batman-familjen (Batman, Robin, Batwoman) alla drar åt det mörkare, allvarliga hållet så känns det rätt uppfriskande med mera positiva och hoppfulla syn på superhjältelivet.

Precis som jag nämnde angående Batgirl #1 så lägger Bryan Miller även i #5 mycket av fokuset på karaktärsrelationerna, t.ex. Dick Grayson/Barbara Gordon. Men min favorit här är ändå relation mellan Stephanie Brown och Damian Wayne (Robin) och motsättningarna dem emellan. Jag hoppas verkligen att Miller spinner vidare på det här spåret i kommande nummer för jag vill gärna se mer av det.

Illustrationsmässigt så tycker jag att Batgirl höjt sig ett snäpp jämfört med första numret. Då klagade jag ju lite grann på att Lee Garbett hade en tendens till att fokusera lite för mycket på detaljerna. Den tendens verkar vara ett minne blott i det här numret. Det är klara, tydliga illustrationer och med en detaljrikedom som känns balanserad och på rätt nivå. Dessutom lyckas han väl med att få till en bra dynamik i så väl dialog- som actionsekvenserna och som också kompletterar Millers dialog.

I och med det här numret så tycker jag att Batgirl helt klart är en serie värd att hålla ögonen på framöver. Inte så mycket för några djupsinniga insikter eller så utan för att den helt enkelt bjuder på väldigt god superhjälteunderhållning av det mer klassiska slaget.

Manus: Bryan Miller
Illustration: Lee Garbett
Tusch: Sandra Hope & Oliver Nome
Färgläggning: Guy Major
Förlag: DC Comics
Betyg: 4+/5
Skriv en kommentar
Recensioner

Powers #1

tisdag 15 december, kl 07:00 av 2 kommentarer

Efter nära ett års uppehåll är nu Brian Bendis och Mike Oemings superhjälte-snutserie Powers tillbaka – efterlängtad av många, inklusive mig. Powers var serien som gav Bendis hans mainstreamgenombrott och ledde vidare till hans långvariga samarbete med Marvel – ett samarbete som under de senaste åren som bäst resulterat i stabila superhjälteproduktioner (och som sämst i historieberättarkrascher som Secret Invasion), men ingenting som visat den där gnistan Bendis hade när han var en kämpande alternativserieskapare (läs för all del hans tidiga Jinx eller Torso). Powers däremot har alltid varit ett hjärteprojekt för Bendis och det har märkts: där har han tagit ut svängarna mer, där har hans dialog hållit kvaliteten. Därför är det mycket glädjande att Powers nu är tillbaka och enligt uppgift ligger Bendis och Oeming så långt före i produktionen att åtminstone ett års utgivning utan risk för förseningar är garanterad.

Powers1Efter en massa närmast kosmiska och storskaliga förändringar under de senaste arcsen innan uppehållet ser Bendis klokt nog till att i och med omstarten ta Powers tillbaka till sitt grundkoncept, d v s mer en snutserie än en superhjälteserie. För den som inte vet så bygger alltså serien på att polisen Christian Walker och hans partners (tidigare Deena Pilgrim, nu ersatt av ex-Internal Affairs-bruden Enki Sunrise) utreder brott som har med superhjältar att göra – huvudsakligen mordfall. #1 börjar helt genremässigt med en vild jakt över hustak följd av lite schysst du-må-vara-min-nya-partner- men-jag-gillar-inte-dej-snack mellan Walker och Sunrise – allt enligt schemat men med gott humör och det öra för dialog som alltid varit Bendis kännemärke. Sen kommer deras första fall: ett mord på en pensionerad superhjälteikon från 40-50-talet. Detta leder vidare till en serie roliga återblickar där det visar sig att Walker har haft samröre med den mördare tidigare… något han håller hemligt för sin partner. Och pang där har vi ingredienserna till ett laddat och underhållande kriminaldrama av bästa Powers-snitt. Återstarten lovar gott för framtiden.

De fans som klagat på att Deena Pilgrim ersatts med Enki Sunrise har att döma av #1 ingenting på fötterna. Bendis utvecklar snabbt Enki Sunrise till en både självständig och intressant karaktär som jag ser fram emot att få följa i kommande nummer (dessutom har det ju redan annonserats att Deena Pilgrim ska komma tillbaka på nåt sätt, vilket säkert kommer addera ytterligare ett lager av personkonflikter till serien). Oemings illustrationer har vid det här laget (Powers har trots allt hållit på sen 2000) ett självsäkert flyt och han kan kosta på sig en Will Eisner-homage i början utan att det känns krystat. Det är skuggigt och noir-murrigt i nutid, mer tydligt och sepiatonat i tillbakablickarna till 50-talet – snygg och stämningsfull kontrastverkan av Oeming.

Powers är klart bästa Bendis-serien just nu. Om du gillar Bendis och tilltalas av crossovern superhjältedeckare, passa på att hoppa på nu i samband med återstarten!

Manus: Brian Michael Bendis
Illustration: Mike Avon Oeming
Färgläggning: Nick Filardi
Förlag: Icon
Betyg: 4/5
Skriv en kommentar
Recensioner

Supergod #2

söndag 13 december, kl 10:54 av 3 kommentarer

supergod2aDet är skönt att man för en gångs skull inte behöver vänta flera månader på en Warren Ellis-författad serie (Ellis run på Astonishing X-Men var grymt drabbad av förseningar) utan nu det mer normala med en månad mellan numren. Supergod smids alltså medan järnet fortfarande är varmt. Jag hoppas det kan fortsätta så!

I det här numret av Supergod får vi stifta närmare bekantskap med amerikanarnas supermänniska, Jerry Craven. En extremt dysfunktionell ”människa” och med klara psykiska problem. Han är t.ex. fullständigt övertygad om att han är död. Exakt vad Cravens superkraft är för något fick jag inte helt grepp om här, mycket tack vare Ellis förkärlek till metafysik. Här blir det tyvärr nästan lite för mycket av den varan tycker jag. Men i övrigt tycker jag att Supergod #2 fortsätter i samma goda stil som första numret. Två av de riktiga godbitarna i det här numret är t.ex. introduktionen av kinesernas supermänniska, Maitreya, och den första striden mellan två av dessa supermänniskor (Craven och Sovjetunionens dito). I slutet av numret så inser man att det nog kommer att smälla ordentligt i nästa nummer då åtminstone en, förmodligen flera, av dessa supermänniskor kommer att gå head-to-head med den indiska supermänniskan Krishna. Ultravåldsdags, no doubt.

Garrie Gastonny fortsätter att leverera ögongodis och håller genom hela numret en väldigt hög kvalitetsnivå på sitt arbete. Fortsätter Gastonny så här så kommer han definitivt att vara ett namn att hålla utkik efter i framtiden.

Manus: Warren Ellis
Illustration: Garrie Gastonny
Tusch: Garrie Gastonny
Färgläggning: Digikore Studios
Förlag: Avatar Press
Betyg: 4/5
Skriv en kommentar
Recensioner

Batwoman in Detective Comics #858-859

lördag 12 december, kl 09:13 av 1 kommentar

Tänkte göra en snabb uppföljning på min tidigare recension av Batwoman in Detective Comics – serien är nu inne på sin andra arc, Seven Years Ago. Det är en slags origin-historia (eller i alla fall början av en) som avslöjar mer om Kathy Kane/Batwoman – de mörka hemligheter som antyddes i de första numren. Rucka varvar nutid med dåtid på ett fint sätt och kameleont-talangen J H Williams hittar ännu en ny stil (som påminner lite om Michael Lark) för återblickarna – jag trodde faktiskt från början att numret hade två olika tecknare, men så var inte fallet. J H Williams renare stil och klassiska sidkompositioner passar perfekt till den ursprungshistoria om militärisk plikt och disciplin – och bottenlös sorg – som Rucka berättar, medan nutidsavsnitten med Batwoman fortsätter i samma måleriska, rörliga stil som tidigare. Illustrationerna i BiDC är kort sagt bland det bästa som finns att se i superhjältemainstream idag, bara de ett skäl att köpa tidningen.

Batwoman 859Sedan tycker jag också det är roligt att Rucka fortsätter att göra Kathy Kanes sexuella identitet till ett av seriens huvudnummer, utan att det blir spekulativt eller pekpinneartat. Istället är det helt enkelt en del av hennes identitet, vare sig mer eller mindre. Ett bra exempel är scenen på s 8-9 i #859 där Kathy begär avsked ur armén, det är hjärtskärande och framförallt personligt: Kathy Kane vare sig kan eller vill kompromissa om vem hon är (allt understruket av J H Williams väldigt strikta illustrationer). Det är faktiskt just detta – hur hon känner inför sin egen sexuella läggning – som gör henne trovärdig som en vigilantefigur och disciplinerad superhjälte, den militära träningen är bara utanverk. Det är ett konststycke av Rucka att göra en karaktär som klär ut sig till fladdermus och bekämpar brott trovärdig – efter läsningen är det nästan så att man tänker att det skulle kunna vara möjligt att se en Batwoman svinga sig mellan hustaken i valfri amerikansk storstad.

Och ja, tyvärr är andraserien The Question (Rucka/Hamner) fortfarande tråkig och konventionell i jämförelse med de storverk Rucka och Williams utträttar i Batwoman. Trots att en ung Renée Montoya (huvudfigur i The Question) dyker upp i Batwoman känns det inte alls som om Rucka kommer väva ihop sin första- och andraserie, vilket jag spekulerade om i den förra recensionen. En sådan överlappning hade definitivt gjort andraserien mer relevant. Men BiDC är ändå mer än köpvärd – om Bruce Wayne kommer återta Detective Comics när nu Grant Morrison ska återuppväcka honom 2010 så hoppas jag att Batwoman i Rucka/Williams regi får en egen tidning – det är hon värd!

Manus: Greg Rucka
Illustration: J H Williams III, Cully Hamner
Färgläggning: Dave McCaig, Dave Stewart
Förlag: DC
Betyg: 4/5
Skriv en kommentar
Recensioner

Haunt #3

torsdag 10 december, kl 08:33 av 1 kommentar

haunt_3Som ni kanske minns så tyckte Ferdinand att Haunt #2 var ett steg framåt från seriens allra första nummer, och jag tycker att den positiva spiralen fortsätter i det här tredje numret. En av de mest positiva sakerna tycker jag är att serien här släpper på gravallvaret och flera gånger faktiskt är riktigt rolig (utan att för den delen bli fånig). Jag har gillat de första två numren av Haunt, men det känns som om att serien till en början kanske tagit sig själv på lite för stort allvar. Skönt nu alltså att det bjuds på lite festligheter mitt i allt familjedrama, ultravåld, trubbel med gengångare etc. Storymässigt så börjar vi som läsare få mer insyn i vad som egentligen händer med Haunt och vad som skett i brödernas liv innan Kurt Kilgore gick och dog, men jag skulle överdriva om jag påstod att storyn är mycket mer än ok. Kirkman gör vad han ska, men än så länge så bjuds det egentligen inte på något som man inte sett förut. Det finns dock potential, och jag tycker absolut inte att Haunt är en dålig titel.

Rent visuellt så har jag från starten gillat det team Capullo, Ottley och McFarlane gör med Haunt, men något som känns rätt mossigt i det här numret är hur kvinnan som utsatts för biologiska experiment och nu hålls inlåst framställs som en kurvig och åmande donna i en minimal känning. Det känns mest pinsamt och väldigt mycket Image Comics à la 90-tal snarare än 2009. Bortsett från det så är Haunt en actionstinn fröjd för ögat. Sammanfattningsvis, några tillkortakommanden till trots så bjuder ändå det här tredje numret på tillräckligt myckt underhållning för att förtjäna en hyggligt stark 3:a.

Manus: Robert Kirkman
Illustration: Greg Capullo, Ryan Ottley
Tusch: Todd McFarlane
Förlag: Image Comics
Betyg: 3+/5
Skriv en kommentar
Recensioner

Siege: The Cabal

onsdag 9 december, kl 20:37 av 8 kommentarer

Jaha, då har Marvel (äntligen?) tryck på startknappen för sin nästa stora grej – Siege. Det börjar spricka i kanterna på Norman Osbornes ljusskygga skrytbygge The Cabal och det kommer nog inte dröja länge innan hela skiten rasar samman. Men innan det ska Marvel så klart bjuda på en i vanlig ordning inledande one-shot.

siege_the_cabal_coverSiege är ett mindre event i den stora pågående storylinen Dark Reign. Eventet kommer att fokusera på Osbornes attack och belägring av Asgard, åskguden Thors hemvist som nu mer svävar en meter över marken i amerikanska Oaklahoma. Istället för uppe i himlen som det gjorde förut.

Om eventet, som många tror, kommer innebära slutet för hela Dark Reign återstår att se. Men det som utlovats är en återförening av de gamla Avengers-medlemmarna Thor, Iron Man och Captain America (japp, Steve Rogers, alive and kicking). I ett försök att störta Osborne. Inget av detta får vi dock se i detta startskott. Denna one-shot handlar istället om vad som får Osborne att ta ett sånt djärvt beslut att ge sig på självaste asagudarna. Något som en viss grön personlighet i Osbornes psyke verkar ha en hel del med att göra.

Seige: The Cabal är väl inget man hoppar jämfota av glädje efter att ha läst. Samtidigt är en inget jättesömnpiller heller. En rätt menlös serie som fyller sin funktion att hålla ihop kontinuiteten i Marvels Dark Reign. Brian Michael Bendis vänder inte direkt in och ut på sig själv för att skriva en rafflande och spännande berättelse. Istället gör han det i en rätt lugn takt och tar gott om tid på sig för denna lilla trivialitet. siege_the_cabal_pageMan får känslan av att han skrivit serien mest för sin egen skull än för oss läsare. Att han skrivit den för att få till alla detaljer i den jättestory som han skrivit för Marvel sedan 2004. Man kan nämligen helt hoppa över denna one-shot och istället vänta på den riktiga minserien Siege som kommer nästa månad.

Bäst med den här serien är egentligen tecknaren Michael Lark. Han tecknar i en grov ruff stil och är antagligen mest känd för att tecknat Ed Brubakers run av Daredevil. Larks stil, hur mycket man än tycker om den, passar dock inte riktigt serier som denna som utspelar sig på hög politisk nivå. Han passar bättre för mörka regniga bakgator i Hells Kitchen. Så läs hellre Brubakers Daredevil istället om du vill ha en bra story till Larks snygga teckningar.

Manus: Brian Michael Bendis
Illustration: Michael Lark
Tusch: Stefano Gaudiano
Färgläggning: Matt Hollingsworth
Förlag: Marvel
Betyg: 3/5
Skriv en kommentar
Recensioner

New Mutants #7

onsdag 9 december, kl 08:10 av 4 kommentarer

newmutants7Zeb Wells och Diogenes Neves har fått ordentlig fart på den här skutan nu. New Mutants #6 var som Johan nämnde ett stort kliv framåt och uppåt för den här titeln, och med nummer 7 så blir det faktiskt ännu bättre. För den som missat det så är New Mutants mitt uppe i pågående eventet Necrosha där ett flertal av deras avlidna kollegor återupplivats och tvingats anfalla sina vänner, och för våra unga mutanters del så är det Douglas Ramsey aka Cypher som (motvilligt) attackerar dem. Som om det inte vore nog med det så dyker Hellions upp för att säkerställa att Cypher gör det han beordrats att göra, och det visar sig snart att det är betydligt lättare sagt än gjort att besegra moståndare som redan är döda. Chockerande och förvirrande för alla inblandade helt enkelt, och Wells lyckas verkligen förmedla en tydlig känsla av stundande kris och handfallenhet här. Snyggt!

Det som kan vara lite smått förvirrande med eventet Necrosha och New Mutants är den omkastade utgivningsordning som Marvel lyckats få till. New Mutants #6 kom nämligen ut nästan en månad innan X-Necrosha, men för att få rätt läsordning och kontext från början så är det X-Necrosha som ska läsas först. Så, för dig som är sugen på New Mutants Necrosha-äventyr, vänta med New Mutants #6 och 7 tills du läst X-Necrosha (man behöver dock inte läsa X-Necrosha för att förstå vad som händer i New Mutants, men det ger mer kött på benen). Nästa nummer är det sista Necrosha-numret för New Mutants, och det ska bli sjukt spännande att se hur det slutar och vad allt det här stöket med levande döda kommer att leda till framöver.

Manus: Zeb Wells
Illustration: Diogenes Neves
Förlag: Marvel
Betyg: 4/5
Skriv en kommentar
Recensioner

Dark Avengers: Ares #2

tisdag 8 december, kl 08:02 av 0 kommentarer

ares_2Kolla bilden här till vänster. Ares, självutnämnd krigsgud och stort fan av alla typer av massförstörelse, ridandes på en stor jävla bomb med en av Nick Furys hemliga baser som slutmål. Kieron Gillen skruvar med andra ord upp både tempot och temperaturen markant i det här andra numret av Dark Avengers: Ares, och bjuder på en riktigt skön mix av militärisk krigföring och grekisk mytologi. Ares och kvartetten med badasses i Team Shade överraskas här av en (riktigt) gammal bekant till Ares, och det känns tveksamt om ens krigsguden rigorösa träning i allehanda stridkunskaper kommer att räcka för att få ur dem ur den fälla som gillrats. Bra ös helt enkelt, fortsatt passande tecknat av Manuel Garcia. Det allra bästa med Dark Avengers: Ares är dock det Gillen gör med Ares själv. Istället för att göra som så många andra och bara framställa Ares som en slagsmålskåt och burdus fighter så låter Gillen honom visa både (lite) kamratskap och lojalitet till sina mänskliga rekryter i Team Shade. Fint, på ett väldigt testosterinstinnt sätt. Kom igen nu så håller vi tummarna för att det tredje och avslutande numret även det blir en riktig rökare och att Ares kan få fortsätta dyka upp som något mer än en yxviftande bifigur som pratar underligt.

Manus: Kieron Gillen
Illustration: Manuel Garcia
Förlag: Marvel, Marvel
Betyg: 4/5
Skriv en kommentar
Recensioner

X-Necrosha

måndag 7 december, kl 17:23 av 5 kommentarer

X-Necrosha_SecondPrintingVariantLevande döda! Avlidna kollegor återuppstår! Goda är plötsligt onda! Wohoo, Blackest Night rules! Eller nej. Det här är ju Marvel. Är det så att Marvel rippar DC:s event rakt av och även de vill rida på den populära zombievågen? Kanske. För min del så spelar det egentligen ingen roll vem som rippar vem och varför, utan mer om det görs snyggt. Marvels Necrosha är hur som helst ingen direkt kopia av DC:s Blackest Night, även om det på ytan finns en hel del uppenbara likheter. Grejen med att återuppliva avlidna karaktärer känns ju som sagt rätt gjord, men i Marvels fall handlar det inte om zombiefiering, utan mer om en sorts högteknologisk radiostyrning. Samma fast annorlunda alltså.

Oneshotten X-Necrosha är inledningen på Necrosha, och här läggs grunden för de parallella handlingar som kommer att löpa genom tre X-titlar: X-Force, New Mutants och X-Men Legacy. Personligen så har jag än så länge bara följt New Mutants (hittills utkomna samlingar av X-Force står på inköpslistan då det verkar vara en rätt mörk och ösig serie), vilket antagligen är anledningen till att jag tycker att den delen av X-Necrosha är den bästa. Den smått komplicerade handlingen i korthet: Selene aka The Black Queen och hennes samling av mordiska mutanter har lagt vantarna på en variant av det tekno-organiska viruset (kolla vad Wikipedia har att säga om T/O-viruset), och använder det för att reanimera och förslava både goda och onda avlidna mutanter i jakten på världsherravälde (eller något liknande). Ondskefullt till fulla muggar med andra ord.

Bland de klassiska karaktärer som återupplivats syns här Pyro, Stonewall, Super Sabre och ungdomsklubben Hellions, men det man främst reagerar på är returen av forna X-män som Cypher, Caliban och Thunderbird. Det kanske är ett smått billigt knep att spela ut kortet med goda kollegor som tvingas bli onda och attackera sina vänner, men jag tycker faktiskt att det funkar riktigt bra här, och jag tror nog att Necrosha kan komma att bjuda på en hel del tuffa beslut och tårdrypande avslut. Skulle dock säga att X-Necrosha främst är för de läsare som har en rätt så långvarig relation till X-Men (både döda och levande), för som rookie kan det nog bli lite väl svårt att hänga med i vem som är vem och vilka man egentligen ska hålla på. För min del så blir det dock en genomsnittlig stark 3:a (X-Force och Legacy: 3/5, New Mutants: 4/5).

x-necrosha

Manus: Craig Kyle, Christopher Yost, Zeb Wells, Mike Carey
Illustration: Clayton Crain, Ibraim Roberson, Laurence Campbell
Förlag: Marvel
Betyg: 3++/5
Skriv en kommentar
Intervjuarkiv A-Ö
Intervjuarkiv
Shazams favoriter
Favoriter
Previews Amerika
Previews Amerika
Previews Sverige
Previews Sverige

Nya kommentarer

  • Laddar...